Bioresonansterapi
Har nu bestämt mig för att spara ihop lite pengar och börja behandla mina allergier. Har en vän som genomgått en sån behandling för massvis av år sedan då hon knappt tålde någonting - och för henne funkade det superbra. Trots allt känner jag mig lite skeptiskt till alternativa behandlingsmetoder, men har bestämt mig för att göra ett försök i alla fall. Jag är beredd att lägga ut de pengarna även om det skulle visa sig att det inte funkar.
Så, till min fråga. Är det någon här som gått igenom en bioresonansterapibehandling och inte fått ett önskvärt resultat? Att det inte funkade lika bra som du hoppats på, att det inte funkade alls, eller att dina besvär blev värre än innan?

#1 Den jag såg var den superlånga tråden som jag faktiskt inte orkade läsa igenom så noggrant, det var så många intensiva diskussioner där två stycken säger helt olika saker och argumenterar för sin sak. De som berättade om sina erfarenheter av bioresonansterapi verkade bara ha positiva saker att säga, försökte leta fram något negativt men hittade faktiskt inget i den tråden. Men då läste jag ju som sagt inte den noggrant.
Ja, jag vet att det är en alternativ behandlingsform, jag skrev ju det. Och jag är skeptisk till den. Vad har du för källor till att de som säljer dessa apparater inte vill få fram ett vetenskapligt underlag till varför det funkar som de säger? Det finns ganska många vetenskapliga artiklar om behandling med bioresonansterapi, finns inte så många som är gratis, de flesta finns det bara abstract till så får man köpa artikeln om man vill.
Jag tycker också att det är märkligt att det ännu inte finns riktigt bra vetenskapliga undersökningar kring bioresonansterapi. Men nu är det faktiskt inte det här jag vill att tråden ska handla om. Jag har nästan bara läst positivt om bioresonansterapi, så därför undrar jag om det är någon som har mindre bra erfarenheter.

Vad har du för källor till att de som säljer dessa apparater inte vill få fram ett vetenskapligt underlag till varför det funkar som de säger?
För att det inte finns några vettiga vetenskapliga belägg för att denna apparat fungerar på det magiska vis som de påstår. Det räcker väl som underlag till att tro… Att den inte fungerar på det magiska vis som de påstår. Det skulle vara ännu mer lönsamt att sälja denna mojäng med vetenskapliga stöd. T.o.m den allmänna sjukvården skulle då förmodligen kunna bota människor på ett magiskt vis.
Det finns ganska många vetenskapliga artiklar om behandling med bioresonansterapi, finns inte så många som är gratis, de flesta finns det bara abstract till så får man köpa artikeln om man vill.
Det kanske finns en anledning till det?
Jag tycker också att det är märkligt att det ännu inte finns riktigt bra vetenskapliga undersökningar kring bioresonansterapi.
Ändå vill du bidra till att denna verksamhet kan fortsätta?
#3 Det krävs väldigt omfattande studier för att något ska användas inom sjukvården. För 20 år sedan ansågs akupunktur som alternativ medicin, idag finns det forskning bakom som stödjer metoden. Det tar tid.
Jo, för att de flesta andra vetenskapliga artiklar, publikationer, forskningar, tidskrifter, e-böcker, böcker och liknande är ju gratis. Eller?
Det finns fortfarande bra undersökningar gällande bioresonansterapi. Det är dåligt med stora, omfattande undersökningar. Finns otroligt många studier där annat behandlats med bioresonansterapi. Om det finns en chans att jag kan träffa min pojkvän utan att proppa i mig allergitabletter och massa annat för att lindra min allergi, så ja, den chansen tar jag gärna. Om det slutar så bra att jag själv i framtiden kan ha en hund eller katt skulle jag bli överlycklig.
Jag tror på den fakta jag hämtat från dussintals olika artiklar och du tror på det du tror på. Vi kommer inte att komma överens och jag känner verkligen inte för en diskussion kring det här. Jag vill bara ha svar på min fråga i trådstarten.

Det krävs väldigt omfattande studier för att något ska användas inom sjukvården. För 20 år sedan ansågs akupunktur som alternativ medicin, idag finns det forskning bakom som stödjer metoden. Det tar tid.
Ja, det krävs omfattande studier för att kunna sälja ett läkemedel, vilket är en ganska stor skillnad mot att skruva ihop en magisk apparat och hävda att den botar saker och ting, tycker du inte det?
Jo, för att de flesta andra vetenskapliga artiklar, publikationer, forskningar, tidskrifter, e-böcker, böcker och liknande är ju gratis. Eller?
Jodå, helt gratis är vanligtvis en seriös studie.
Det finns fortfarande bra undersökningar gällande bioresonansterapi.
Kan du ange en bra undersökning?
Jag vill bara ha svar på min fråga i trådstarten.
Tror du att de missnöjda söker sig hit och säger att behandlingen är skit, eller tror du att de tycker att det är pinsamt att de gick på bluffen och helst vill låtsas som att de aldrig har provat det?
Nej. De flesta artiklar kostar kring 40 kr.
Titel: Retrospective surgery study of the therapeutic effectiveness of MORAbioresonance therapy with conventional therapy resistant patients suffering from allergies, pain and infection diseases
Författare: Herrmann, E. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Galle, M.=creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Ämnesord: Allergies =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Bioresonance Therapy =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Infections =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Mora Therapy =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Pain =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller");Therapeutic Effectiveness =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Zapper Therapy=sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Är del av: European Journal of Integrative Medicine, September 2011, Vol.3(3), pp.e237-e244
Språk: Engelska
Nummer: ISSN: 18763820 ; E-ISSN: 18763839 ; DOI: 10.1016/j.eujim.2011.05.051
Du kan få fler. Här är en mindre studie.
Titel: Effectiveness of MORA electronic homeopathic copies of remedies for allergic rhinitis: A short-term, randomized, placebo-controlled PILOT study
Författare: Liu, L.-L. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Wan, K.-S. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Cheng, C.-F. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Tsai, M.-H. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Wu, Y.-L. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Wu, W.-F.=creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Ämnesord: Allergic Rhinitis =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Bioresonance Therapy =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Complementary AlternativeTherapy =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Immunotherapy=sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Är del av: European Journal of Integrative Medicine, April 2013, Vol.5(2), pp.119-125
Nummer: ISSN: 18763820 ; E-ISSN: 18763839 ; DOI: 10.1016/j.eujim.2012.10.003
Här är en artikel som rör reumatoid artrit
Titel: Bioresonance therapy of rheumatoid arthritis and heat shock proteins
Författare: Islamov, B. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Funtikov, V. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Bobrovskii, R. =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Gotovskii, Yu.=creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Ämnesord: heat shock proteins =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); rheumatoid arthritis =sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); bioresonance therapy=sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Är del av: Bulletin of Experimental Biology and Medicine, 1999, Vol.128(5), pp.1112-1115[Peer Reviewed]
Nummer: ISSN: 0007-4888 ; E-ISSN: 1573-8221 ; DOI: 10.1007/BF02433414
Källa: Springer Science & Business Media B.V.
Här är en artikel som handlar om användandet av alternativa behandlingsmetoder mot allergi. Denna artikel refererar till två studier jag gärna skulle läsa, men har tyvärr ingen tillgång till dem.
Titel: Alternative medicine in allergies - prevalence, patterns of use, and costs
Författare: Schäfer, T =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Riehle, A =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Wichmann, H-e =creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller"); Ring, J=creator&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Ämnesord: Complementary Therapies -- Methods=sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller") ; Hypersensitivity -- Therapy=sub&vl(19650037UI1)=allitems&fn=search&tab=defaulttab&mode=Basic&vid=LTU&scp.scps=scope%3a(LTUSFXBIBSAM)%2cscope%3a(LTU)%2cscope%3a(LTUPURE)%2cscope%3a(LTUALEPH)%2cscope%3a(LTUSFX)%2cscope%3a(SUND)%2cprimocentralmultiplefe "Hitta alla poster som innehåller")
Är del av: Allergy, 2002, Vol.57(8), pp.694-700 [Peer Reviewed]
Beskrivning: There is evidence that the use of alternative medicine (AM) for allergies has increased. However, little is known from population-based studies about what determines its use. The objective of this study was to evaluate the patterns of use of AM for allergies.
Nummer: ISSN: 0105-4538 ; PMID: 12121187 Version:1
Källa: U.S. National Library of Medicine

Ok, men det konstiga är att du säger att de kostar pengar och att du indirekt menar att det är därför du inte kan avgöra om det fungerar eller inte… Frågan är då hur du har kommit fram till att dessa artiklar är något som belägger att apparatens magiska egenskaper existerar.
Hur menar du att dessa artiklar ger stöd åt att denna manick fungerar?
#7 Dessa artiklar kommer jag åt genom skolans databaser.
Vissa studier har gett goda resultat. Andra har inte gjort det. Jag har aldrig sagt att det finns något belägg för att det verkligen fungerar.

Vissa studier har gett goda resultat. Andra har inte gjort det. Jag har aldrig sagt att det finns något belägg för att det verkligen fungerar.
Vad bra, då är vi ganska överens i alla fall… Fast jag tror inte på att det finns några "goda resultat" som håller för en närmare granskning.

#9 Du kan väl respektera trådens ämne efter flertalet tillsägningar i tråden. Finns många ställen där vi kan ifrågasätta bioresonans, bland annat i en aktuell tråd inne på Skepticism i Fokus. #0 Jag har googlat mycket och försökt hitta negativa erfarenheter av bioresonans på nätet men inte lyckats. Hoppas du får de resultat du hoppas på om du väljer att pröva! Jag har blivit mycket bättre i mina allergier med hjälp av bioresonans. Var under behandling förra våren så vet ännu inte om jag är helt bra från pollenallergin, men var extremt mycket bättre förra året. Tog bara ca 10 tabletter förra säsongen jämfört med ca 150 som det brukar vara (1 om dagen april-sep). Jag har varit extremt pollenallergisk så gick in med inställningen att det skulle vara värt pengarna om jag bara blev lite bättre, men är övertygad om att jag blivit mycket bättre.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Du kan väl respektera trådens ämne efter flertalet tillsägningar i tråden. Finns många ställen där vi kan ifrågasätta bioresonans, bland annat i en aktuell tråd inne på Skepticism i Fokus.
Vad menar du? Vi har en diskussion som man ofta har på forum, tror du får läsa igenom tråden en gång till. Självklart ska magiska apparater ifrågasättas och inte bara på Skepticism i fokus… Tillhör väl liksom rent bondförnuft att ifrågasätta konstiga saker.

#11 Men nu har du sagt din mening och det var inte relaterat till frågan i trådstarten. Alla forum är olika men överallt är det bra att hålla sig till syftet med tråden.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alla forum är olika men överallt är det bra att hålla sig till syftet med tråden.
Jo, jag förstår att man helst ska hålla sig till trådens ämne, men det är svårt att begära att man inte får svara på ställda frågor från TS. Jag var nöjd redan i #9 om jag nu inte får följdfrågor från TS.