Orsaker?
Funderat lite kring orsaker och liknande när det gäller allergier och överkänslighet. Har själv vart överkänslig mot mjölkprodukter, vilket försvann över flera års tid men har börjat komma tillbaka lite nu. Har dessutom många i min närhet som är allergisk mot diverse saker.
Läste att någon frågat om svavel kan hjälpa allergier, eftersom nån hade blivit av med sin allergi genom att äta svavel. Jag är ingen expert men min teori är såhär: Överkänsligheter beror på obalanser i kropp och själ. Vi människor får sällan i oss alla vitaminer och mineraler vi behöver, och då ska vi inte nämna alla gifter vi får i oss i vardagen. Jag tror att brister (mineral och vitaminer), att man mår dåligt psykiskt samt om man stoppar i sig mycket ''skitmat'' kan orsaka obalanser.
Vitaminer och mineraler hänger ofta ihop på så vis att (exempelvis) en vitaminer (ex''vitaminer ett'') är behövd för att du ska kunna ta upp andra vitaminer/mineraler (ex''vitaminer två och mineral 1'') och har du då brist i ''Vitamin1'' kan de orsaka att du inte kan ta upp ''Vitamin2'' och ''mineral1'' TROTTS att du får i dig dessa ämnen.
Får inte kroppen dom vitaminer och mineraler den behöver blir det obalans i kroppen, ofta påverkas ett specifikt organ av detta, och om ett organ påverkas, påverkar det i sin tur hela kroppen samt immunförsvaret.
Dvs, jag tror att brister i olika ämnen kan påverka att vi får obalanser, allergier och överkänsligheter (Andra orsaker: Hur man mår mentalt, trauma, gifter).
Vet att man kan göra håranalyser och liknande för att hitta brister. Sen uppmanar jag att ta ''naturliga'' tillskott, i form av örter till exempel, då det tas upp mycket, mycket bättra av kroppen än ''kemiska/konstgjorda mineraler och vitaminer''. Killen som började ta svavel som tillskott kanske hade brist på just den mineralen men det betyder inte alla alla blir av med sina allergier pga att man tar svavel som tillskott. Kolla upp vad du behöver tillföra i din kost, för om du bara tar föregivet att du har en brist kan det bli farligt om du får i dig för mycket av ett ämne också och det kan också orsaka problem.
Samma för dom som har eksem, kroppen kan vara försurad vilket gör att vissa organ inte kan upparbeta gifter, och för att bli av med gifter och slaggprodukter använder sig kroppen av det stora utrensningsorganet: huden. Om man då äter kalk, kan PH-värdet balanseras och eksemen lindras eller försvinna. Att äta mycket socker liknande försurar kroppen, så ät så mycket basiskt och nyttigt som möjligt om du har eksem.
Tycker det är så tråkigt att se att så många tar diverse tabletter för sina allergier, tabletter som bara ''symptombehandlar'' (dvs döljer symptomen, problemen finns kvar) och inte hjälper för fem öre. Att kasta bort så mycket pengar på sånt som inte hjälper, istället för att hitta orsakerna och lösa problemet från grunden.
Har nån här erfarenhet av denna typ av metod för att lösa allergier/överkänslighet? Dvs stabilisera upp kroppen och dess immunförsvar med vitaminer/mineraler. Dela gärna med er!

Jag håller med dig i mångt och mycket. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus