Mjölk/laktos?
Då jag under ett tag nu haft problem med laktos/mjölk måste jag nu ställa en fråga här då det är rätt underligt.
Jag kan inte äta varken laktosfri eller vanlig fil eller yoghurt. Inte heller vanligt mjölk. Men jag kan dricka laktosfri mjölk och drick yoghurt både med och utan laktos.
Någon här som varit med om liknande?
Är ju även glutenintolerans och har fått höra att man som glutenintolerans kan få problem med laktos.
Men eftersom det handlar om fil/yoghurt både med och utan laktos blir jag lite konfundersam. :S
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har lite liknande problem. För ett tag sedan klarade jag inte av mejerier i någon form över huvud taget, men efter att jag börjat utesluta mjöl så har jag börjat kunna äta ost och feta igen.
Livsmedel innehåller olika mängd laktos. T ex så innehåller grädde som har spätts ut med vatten till samma fetthalt som mjölk, mindre mängd laktos än mjölk. Generellt kan man säga att ju fetare produkt ju mindre laktos. och en lagrad ost mindre än färsk ost osv.
Det finns tabeller på nätet som kan ge vägledning. Själv kör jag bara laktosfria produkter hemma och använder Lactosolv om jag ska bort eller på restaurang. En god gräddglass är värd att man tar en tablett för.
Är ännu värre med detta nu känns det som.
Kan inte ens ha matlagningsgrädde i maten jag äter utan att få kraftiga magsmärtor. Här om dagen provade jag äta yoghurt igen och kraftiga magsmärtor där med.
Så det kan ju inte ha något med laktosen att göra egentligen. Då vi även provat laktosfri matlagningsgrädde i maten.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#3 Då är det väl mjölkproteinet då. Det kan vara vissa saker som går bättre än andra men med tanke på att du försämras ska du nog ta det mycket lugnt med mjölkprodukter så du inte blir ännu känsligare.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Min mamma är laktosintolerant, tål inte vassle, kärnmjölk, kärnmjölkspulver, skummjölk eller vanlig mjölk.
Däremot tål hon alldeles utmärkt både creme fraiche, 40 %-ig vispgrädde och 3 %-ig filmjölk och hård ost av den fetare sorten.
#5 om jag nu inte minns fel så innehåller Creme fraiche vispgrädde och filmjölk rätt små mängder laktos och som laktosintolerant så brukar man tåla lite laktos men det varierar från person till person
angående osten så är det en vanlig missuppfattning att det innehåler laktos men det är FEL all hårdost som man skivar innehåller inte laktos