Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 11284 ggr
pernillaoscarsson
2014-01-16 00:31

Allergisk mot kiwi, fler frukter?

Igår fick jag en allergisk reaktion mot kiwi med stickande tunga, svullnande mun, hals, kind och upp i näsan. En stund senare fick jag väldigt ont i magen och det kändes som om jag skulle spy vilken sekund som helst, provade men det gick inte. När detta lagt sig efter 2 timmar blossade huden upp och blev röd. Öronen var kokheta och knallröda, ögonen blodsprängda. Sjukvårdsupplysningen godkände att jag kunde ta kortisontabletter mamma hade hemma och det hjälpa ganska ok. Idag pratade mamma med vårdcentralen och de tycker att jag ska skippa frukter som persika, nektarin, krusbär m.m. De första dagarna ska jag helst inte äta frukt alls. Även nötter ska jag var försiktig med då jag fick en allergisk reaktion av mandlar när jag var 4 år.

Någon som också reagerat på kiwi och vet vad som inte är ok att äta? Självklart beror det ju på person till person, men jag känner mig smått deprimerad nu då dessa frukter är just de frukterna jag äter.

Annons:
OlgaMaria
2014-01-16 12:19
#1

Det kan hända ibland att jag får en svag reaktion mot kiwi. Upplever den som en väldigt stark frukt.

Jag tycker du ska gå helt efter vad du känner själv. Det är omöjligt att gå efter någon lista eller så för att veta exakt hur man själv reagerar. Allergier är så individuella. Fortsätt ät frukter men känn efter ordentligt. Får du någon reaktion ska du ju absolut försöka undvika att äta det, åtminstone för en längre tid, men får du ingen reaktion så är det säkerligen lugnt. Du får komma fram till din egen lista.

Pröva inget som kan vara riskabelt nu i en vecka minst, för efter en reaktion är immunförsvaret på helspänn så att säga. 

Är du allergisk mot pollen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Portie
2014-01-16 16:27
#2

Jag reagerar på kiwi, dock inte så kraftigt men halsen kliar och svullnar upp och blir röd samt att det sticker på tungan en bra stund efter. Har kunnat äta andra frukter utan problem, det är bara kiwi jag reagerar på och som jag undviker.

pernillaoscarsson
2014-01-17 00:57
#3

#1 Nä, inte vad jag vet i alla fall. Jag har kliande ögon titt som tätt men antar att det mest beror på torra ögon + att jag har massor av pälsdjur hemma som ibland kommer lite väl nära. Men ingen direkt allergi med snorig näsa osv.

Jag tror jag får gå ner till vårdcentralen och göra sådana där pricktest. Men hur fungerar dem? Kollar de alla frukter de tror jag kan vara allergisk mot eller får jag själv säga till dem att testa t.ex. persika?

OlgaMaria
2014-01-17 09:59
#4

#3 Vet inte exakt hur det funkar med pricktest. Men de måste begränsa sig någonstans med hur mycket de kan kolla. Det är nog bra att säga till om sådant du vill veta. Du kan ringa din vårdcentral och fråga. Pricktesten är inte heller 100% tillförlitliga.

Om du inte är allergisk mot pollen/gräs så ökar troligtvis chanserna att du tål fler frukter. Många frukter är korsallergena med pollen/gräs. 

Googlade lite och såg att allergi mot kiwi tydligen är ganska vanligt, vilket inte förvånar mig då kiwi är så pass stark och, åtminstone upplever jag den som, frätande i munnen.

Der kan helt klart vara så att du inte har några problem med några andra frukter osv. Då hade du väl kanske ändå vetat om det redan själv? Allergier märks ju av så man har ändå rätt bra koll själv på vad man tål och inte. Sen kan man behöva lyssna mer på sin kropp också ibland. Som jag t ex tål inte mandlar särskilt bra egentligen, men nu har jag just ätit 20 stycken, för att det är gott, och för att reaktionen är väldigt svag. Men egentligen borde jag nog låta bli för att inte stressa på kroppen.

Min syster har haft riktigt starka allergiska reaktioner det senaste året, men under hösten har hon varit riktigt riktigt strikt och undvikit allt hon inte tål så bra (hon har fått hjälp att kolla vissa saker hos allergiläkare men går också efter listor på korsallergier), och hon har fått mycket bättre hälsa på alla sätt och vis under hösten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[mia323]
2014-03-14 21:16
#5

Min dotter fick alltid ont och blev lös i magen av kiwi. Kommer ihåg en gång när hon satt på toa  och jag hörde henne genom dörren säga "jävla kiwi". Då var hon ca 5 år.

Upp till toppen
Annons: