Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 4010 ggr
pernillaoscarsson
0

Vänja av en allergi

Som rubriken lyder, är det möjligt? Jag är en sådan som inte direkt tror på allergier eller andra sjukdomar. Självklart finns det de som är allvarligt sjuka, cancer osv. Men jag tror att med mycket vilja så kan man bota sig själv.

För några veckor sedan så fick en jag allergisk reaktion mot kiwi, munnen svullnade upp, jag fick lite svårare att svälja, fick mycket ont i magen och ville spy, sedan började hela kroppen klia enormt mycket. Jag blev beordrad att inte äta kiwi igen, eller andra ludna frukter.

Men kiwi, persika osv är mina favoritfrukter. Jag kan inte leva ett liv utan dessa goda frukter så därför tänker jag vänja in kiwi igen. Förra veckan åt jag en tsk, det stack på tungan och jag fick lite svårt att andas, vet dock inte om det berodde på kiwin eller att jag var så orolig själv att jag pga det fick svårt att andas. Idag mixade jag ihop en halv kiwi tillsammans med lite bär. Det sticker i munnen och det känns lite konstigt, underläppen svullnade kanske liiite. Men inte alls som första gången.

Tror ni att det är möjligt att vänja bort en allergi?

tlover
0

det finns ju sprutor/tabletter man kan få som fungerar på det sättet men det brukar oftast gälla svårare allergier.

Jag gör en grej på våren som är liite så, några veckor före pollensäsongen så dricker jag en kopp kamomillörtte/dag (kamomill är en korsallergen till björk som jag tål, till skillnad från tex nötter) tills pollensäsongen, då behöver jag oftast inte ta medicin mot björkpollenallergi.

l'm back

ebzi
0

TS. tycker det är värt ett försök. Men tror d behöver börja med mindre mängder och försök att inte stressa upp dig själv (kan absolut göra så att kroppen reagerar "i falla att" det skulle vara ngn fara) :)

OlgaMaria
0

Nja… Det finns ju hyposensibilisering som liknar det du pratar om, men det är en komplicerad process, som inte alltid lyckas. Jag tror det är väldigt svårt att lyckas med på egen hand. Att experimentera med sina allergier kan i värsta fall leda till att de blir ännu mer allvarliga, och att man utvecklar fler. Jag tror absolut att man kan bli bättre i sina allergier eller helt bli av med dem, men inte på det här sättet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ebzi
0

#3 Fast vet att vissa med päljdjursallergi blivit bättre iom. att de utsatts sig för djur i väldigt små doser. Men det kan också få motsatt effekt och leder till att man blir mer allergisk.

OlgaMaria
0

#4 Precis. Det är väldigt osäkert och svårt att styra hur det ska bli själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
3

Mitt råd är att du är försiktig….har du tänkt på vad som händer om du får en allergisk chock? på bara några minuter så kan du svälla igenom så mycket i halsen att du inte kan ringa 112 och får du inte vård oerhört snabbt kommer du att dö….

har själv upplevt en allergisk chock det var verkligen ingen trevlig upplevelse jag hade tur som hade folk runtomkring som var sjukvårdsutbildade och att sjukhuset inte låg långt borta

addapadda
0

#6 tycker som dig.

Jag har varit med om samma sak fast med ett äpple. Vet att det inte kan ge en allergisk chock men jag vågar inte äta/dricka någonting som innehåller äpple, äppelsyra, enzymer eller saft. Därför läser jag alltid ingredienserna.

Min mamma har fått en allergisk chock och det har skrämt mig lite, nu när även jag har blivit allergisk mot nötter+mandlar.😢

Jag som älskar choklad med nötter!

tlover
0

#7 är du björkpollenallergisk? för det var just den ordningen det gick för mig och jag är "bara" korsallergisk pga björkpollen.

äpple, nötter/mandel sen morötter, päron, stenfrukt.

Däremot så tål jag dom tillagade, torkade eller liknande (däremot skippar jag nötter/mandlar även upphettat) och så tål jag jordnötter och vissa fröer.

l'm back

addapadda
0

#8 Japp, jag hade först björkallergi och allergi från pollen från i princip alla träd.

Tål däremot inte jordnötter

tlover
0

#9 då finns det tyvärr risk att det blir värre, min korsallergi har blivit värre med tiden.

l'm back

Greenlife
0

Låg själv i en ambulans för många år sedan pga allergireaktion där det blev kritiskt. Mitt råd till dig är att AVSTÅ kiwi tills vidare. Fast nöj dig inte med det, utan ta reda på vad mer du inte tål. I mitt fall tog jag hjälp via Bioresonans, som fungerade, och det kanske finns något liknande i din närhet. Tänk på att medicin kan ta bort verkan men inte själva orsaken. Lycka till och var försiktig.