Allergisk mot kaffebröd..
Har kommit underfund med att jag är allergisk mot Godbitens dammsugare.. Har kollat innehållet men ser inget konstigt förutom några E-ämnen. Blev Alldeles röd i ansiktet med utslag och klåda, kändes som en inflammation i kunde och näsa. Som tur var så har jag Betapred hemma som hävde det då Aerius inte räckte till. Det får bli hembakat i fortsättningen..
http://godbiten.se/produkt/dammsugare/
Kan det vara mandeln i mandelmassan tro?
Enligt Äkta Vara kan E 133 ge allergiska reaktioner. http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=28035
Kanske var den du reagerade på.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Varför har de aprikoskärnor i "smeten"?
Fanns även spår av hasselnötter enligt innehållsdeklarationen. Och det kan man reagera på oavsett hur lite det är, och hur allergisk man är.
Läskigt, det kan vara vad som helst, soyalecitin , färgämnen eller hasselnötter är mina förslag. Bra att du hade betapred.
Har aldrig haft problem med mandel eller nötter. Det var därför jag gick med dessa besvär i flera dagar då jag trodde att det var rosacea eller nåt. Så fort jag slutade med dammsugarna (hade ju två paket med totalt 12 st små som jag gnagde på i ett par dagar) och tog Betapred så slutade klådan direkt och rodnaden försvann. Det är sällan jag har reagerat så här, brukar få typ gomklåda annars av sötningsmedel och en del frukter. Betapred är bra att ha hemma! :) Jag blev så förvånad bara och kände mig dum som inte kopplade ihop det med allergi eftersom jag har väldigt känslig hy..
Läste om E133 nu och det kan ju orsaka allergiska reaktioner främst hos personer med astma. Det är jag det…
Det är nog sånt man kan hitta i godis framför allt tror jag. Och det är väl framför allt starkt blå godisar. Men det kan nog uppenbart användas för att få fram grön färg också.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jo denna färg används till grönt också.
#3 "Varför har de aprikoskärnor i "smeten"?"
För att malda aprikoskärnor beter sig lite som mandel. Används som billigt utfyllnadsmedel istället för mandelmjöl eller mandelmassa.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Aha, det är därför de använder sig av aprikoskärnor alltså. Tack för svaret👍.