Allergier iFokus

Allergier

Etikett: övrigt-ot
Läst 4442 ggr
Miniland
0

Trött på utslag & svullnad i ansiktet..

Hej,

Ja just nu är mitt liv kaos på grund av allergi. Känner att jag behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Förlåt i förväg för ett väldigt långt inlägg..

Jag har under nästan 2 månader fått 3 st ordentliga allergiska reaktioner. Första gången så svullnade det upp jättemycket runt ögonen och stora utslag på kroppen. Fick åka in till akuten och fick en stor "hutt" med cirka 15st tabletter (tror Betapred) sen fick jag en kur i 5 dagar med Prednisolon Alternova.

Allt blev jättebra och det försvann, men sen cirka 3 dagar efter jag slutat med kuren kom svullnaden tillbaka. Den här gången hann det inte bli lika illa innan åkte in till akuten på vårdcentralen. Fick återigen en stor "hutt" med cirka 15 st tabletter, sen en kur på 7 dagar med Betapred den här gången.

Jag träffade då min läkare och hon sa att allt berodde på hund, för jag har allergi för det, men har klarat mig med hund i 4 år trots allergi så inget jag tänkte på. Men i alla fall så har jag nu flyttat hem till min ena föräldrar som inte har hund på heltid. För att det skulle bli bättre. 

Men sen när jag slutade med kuren började det först med kliande utslag och liten svullnad. Blev bara värre och värre så igår fick åka in akut IGEN och fick en till "hutt" med cirka 15 st tabletter och nu en till kur i 5 dagar med Prednisolon Alternova. Trots att jag varit hos pappa i 1 vecka nu. Inte haft någon som helst kontakt med hund. 

När jag slutade med kurerna har jag ätit både kestin och tavegyl. Tagit tavegyl 2-3 gånger per dag och det fick inte svullnaden runt ögonen att gå iväg överhuvudtaget. 

För övrigt har jag allergi mot pollen och kvalster. Så vet inte om blivit för mycket för koppen med pollen kanske.

Ska ringa läkaren till veckan för att kräva en ordentlig utredning och kräva mer hjälp. Funderar om är allergisk mot något i matväg för nu sista gången när fick allergisk reaktion så började det klia ordentligt runt munnen, men inte i munnen. 

Jag är så trött på det här. Har bara lust att riva av mig huden för kliar så mycket. Trött gå runt med svullna ögonlock som hänger och rodnad runt ögonen Orkar knappt med skolarbetet. Har en stor redovisning snart och är livrädd kommer få en allergisk reaktion då så jag missar det och inte får ta studenten😕

När jag går på dom här kurerna med Betapred eller Prednisolon Alternova mår jag jättebra, ingen svullnad eller utslag. Blir så ledsen sen när det kommer tillbaka. Men läkaren säger inte kan äta dom här medicinerna för länge på grund av alla biverkningar. 

Hoppas verkligen jag får hjälp till veckan. Är trött åka in på akuten varannan vecka..Måste ha någon medicin som hjälper! 

Hört något om kortisonspruta. Dock ska det inte heller vara bra för kroppen sa min läkare. Fast om det är enda alternativet så måste jag ju. Kan inte gå runt med svullnad i ansiktet tills sommaren är slut om det är pollen. Något som har erfarenhet av kortison spruta? 

Visste inte vilken grupp skulle välja :/

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

ebzi
0

Jag har hört av min kompis att det är sjukt mycket pollen i luften just nu (mer än vad det brukar vara i april) så kanske äre det? Fattar att det är jobbigt ändå och hoppas verkligen att du hittar boven till allting och kan bli bättre.

Testat om du är allergisk mot någonting annat? Typ med hjälp av pricktest eller blodprov?

Miniland
0

Jo tror det är pollen, men läskigt att kan bli så illa av det. Svårt undvika pollen. Hoppas verkligen får tid till veckan. Det är så jobbigt gå runt och vara alldeles röd och svullen i ansiktet. :/

Jag har testat för länge sen, och är allergisk mot kvalster och hund. Får se om det blir nya tester och om det blivit något mer.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~