Är loratadin samma sak som cetirizin?
Dvs är deras verkan identisk?

Nej, de är inte samma, och deras verkningar kan vara olika, även om de används för samma indikationer.
Läs igenom deras beskrivning i FASS för mer information, men troligen hittar du inte något svar som kan tillfedsställa frågeställningen. De kan funka likadant, men de kan också verka olika och ha olika biverkningar.
http://www.fass.se/LIF/product?2&docType&specId&userType&nplId=20040130000062
http://www.fass.se/LIF/product?1&docType&specId&userType&nplId=20020701000172

Ser självklartatt det är olika beståndsdelar men tänkte kolla om någon vet genom att av att ha provat dem själva ;)

Kollar man på Fass så verkar det som om Loratidin tillhör dom nyare antihistaminerna….finns även Desloratin som oxå är tämligen ny
dom nya antihistamin läkemedlen som Loratidin och Desloratidin orsakar inte trötthet eller i alla fall mindre trötthet än dom äldre antihistamin läkemedlen….
och i alla fall för min son så funkar dom nyare antihistamin läkemedlen bättre för honom mindre trötthet och dåsighet han äter Desloratidin
mot pollenallergi
Det är nog väldigt individuellt. För min del har jag inte märkt något skillnad men har hört andra som däremot får det.

Jag har använt cetrizin, men det känns inte som att Desloratatin eller loratadin hjäper vidare mycket =(
nyster massor, kli i ögon och snorig när jag varit ute ett tag/ sen tar det ett tag innan det lägger sig. Måste vara allergisk, nysningarna är de hårdaste man kan tänka sig, varje gång. Besvären minskar när jag varit inomhus någon timme eller så..

Jag tar en tablett desloratadin både på morgon och kväll nu, annars blir det för illa.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aha 6# det märkliga är ju att jag aldrig varit jätte allergisk tidigare. Men jag får prova det annars 2 ggr per dag. Fick Cetirizin utskrivet idag så jag provar det upp till 2 ggr/dag. Köpte ögondroppar och har RinoCourt Aqua som jag börjar prova också… Så jobbigt att nysa, fräsa och klia sig rätt ofta, lugnar sig när jag varit längre tid inomhus.