Annons:
Etikettastma
Läst 4387 ggr
Crissa
2014-04-29 21:58

Astma

Jag har sedan flera år haft astma, oftast förknippad med något jag äter men även av pollen/pälsdjur. Har vart på utredning på Karolinska i Sthlm och de tycker att jag ska vaccinera mig, jag gör ju då självklart det man inte ska göra, jag googlar det och får upp en massa "skräcksenarion". Finns det någon här som kört denna vaccination? Hur har det funkat? Och om man får en allergisk reaktion vad gör de på sjukhuset då? Nu till min nästa fråga, saltpipa/saltrumsbehandling? Jag nämnde detta för min läkare på KS och han sa bestämt nej, han sa att detta t.om kan förvärra för astmatiker? Jag tyckte detta lät jättekonstigt då jag läst på flera ställen att det ska hjälpa? Jag har även kollat upp akupunktur, någon som testat? Jag är så förbannat trött på denna allergi/astma, känner att den påverkar hela mitt liv! Snälla finns det någon som har något bra att dela med sig av? Tack för att ni tog er tid att läsa. /c

Annons:
OlgaMaria
2014-04-30 09:56
#1

Jag förstår din tveksamhet inför vaccination. Det verkar som att du är allergisk mot en hel del olika saker samt att dina besvär är ganska allvarliga. Det jag läst om hyposensibilisering är att den fungerar bäst om man bara är allergisk mot ett ämne, är någorlunda ung och inte har besvär som man gått med väldigt länge.

Vilken mat reagerar du på? 

Det finns många som blivit bättre i sin allergi/astma genom att förändra kosten eller äta olika tillskott, använda huskurer m.m. Googla och prova! Du har ju allt att vinna. Vad läkarna säger om olika förslag får man ta med en nypa salt. De har sällan bra koll på sådant som inte ingår i det de själva kan erbjuda. 

Jag tror säkert att saltpipa kan hjälpa. Vet inte mycket om det dock. Det är väl värt att pröva.

Andra förslag du kan kolla upp -

LCHF eller paleo. Jag vet att jättemånga blivit bra i sin allergi/astma av att lägga om kosten åt det hållet. Framför allt tror jag du behöver utesluta vete, men kanske även mjölk. Prova! Dessutom ryker ju sockret vilket blir en stor lättnad för kroppen. 

MSM. Det är ett pulver som hjälpt många att bli bättre i sin allergi/astma.

Gör en detox. Det rensar ut mycket i kroppen som belastar. Får man bort belastningar så kan immunförsvaret lugna ner sig och då blir allergin/astman bättre.

Bioresonansterapi, akupunktur eller homeopati.

Jag anser själv att kosten är det viktigaste. Det medför en jättestor förändring för kroppen att slippa vete t ex och om du lyckas äta på ett sätt som du mår bra av så kommer allt annat (tillskott, behandlingar m.m.) ha mycket större potential att lyckas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ladydragon
2014-04-30 14:21
#2

Om du skulle genomgå hyposensibilisering så utgår jag ifrån att dom kommer hålla koll på dig på sjukhuset när du får sprutorna och får du en allergisk reaktion så finns det olika läkemedel man kan ge för att häva symptomen…..
tror inte man får lämna sjukhuset efter en sån spruta innan man är helt säker på att inget kommer hända dig….

jag håller med din läkare angående saltpipan säger han nej det kan försämra astman då skulle i alla fall jag lita på det….

googlade snabbt på saltpipa och vad jag mest hittade var en massa dold reklam om hur fantatiskt det är och ingenting om nåt negativt 
vilket är mycket vanligt….många sjuka blir rätt desperata och går mycket enkelt på reklam och försäljarsnack tyvärr 🤔

min åsikt är att du försöker försöker få koll på astman med läkemedel först och främst……

Crissa
2014-04-30 18:12
#3

Tack för era svar! Skönt att bolla lite idéer och få tips. Jag är nog tyvärr allergisk mot rätt mycket, pollen, pälsdjur, nötter, viss frukt, grönsaker. Har gjort pricktest och var allergisk mot en massa, dock inte mögel och kvalster så det är ju alltid nått! ;) Kosten ska jag nog ta och se över och jag ska även testa med en detox som Theresia tipsa om, har vart inne på detox förut men blev tveksam då det innehöll björksav om jag minns rätt, och de flesta detoxerna jag kikade på innehöll det och då blev jag tveksam pga min björkpollen. Jag har fått några allergiska reaktioner och vart tvungen att åka in till sjukhuset men jag har aldrig kommit på vad som utlöst dem? Jättekonstigt. Detta har tyvärr lett till att jag nojjar en del över vad jag äter, kanske mer än nödvändigt men man blir rädd när man helt plötligt bara svullnar upp och inte får nån luft. Är iaf glad att jag hittat hit till detta forum för att få svar på lite frågor.

OlgaMaria
2014-04-30 19:26
#4

Obehagligt när man inte har koll på vad som kan ge en reaktion.

E330, citronsyra, är en sån där luring som ger allergiska reaktioner för många, och lite svårt att inse att det är just det eftersom det finns i lite allt möjligt. Men det brukar hänga ihop med mögel-allergi så det kanske inte är något problem för dig. Men nämner det ändå så kan du vara uppmärksam på om du tål citronsyra eller inte. 

Björksav hävdar vissa att det ska hjälpa mot pollenallergi och att man kan använda det för att lindra sin allergi. Jag tror inte du behöver vara rädd för det när det är i mindre skala i alla fall. 

En annan grej som tipsas mycket om är att lägga några tallbarr i en kanna vatten över natten och sen dricka av det under nästa dag. Jag har bara testat det en dag och den dagen mådde jag väldigt bra i min allergi. Har lite för långt till närmsta tall för att få nån vana på det. Men har du en tall nära så kan du ju prova. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Crissa
2014-04-30 21:40
#5

Tack, det hade jag inte en aning om. Nu känner jag mig faktiskt lite korkad men jag måste ändå fråga… Viss mat innehåller mycket histamin har jag läst mig till… Jag fick svårt att andas efter att jag hade ätit en salamimacka förra sommaren och nu är min fråga, jag är alltså inte allergisk mot salami men jag reagerar pga histaminet? Stämmer det?

Crissa
2014-04-30 21:42
#6

Och jag ska ut och leta tallbarr i helgen! Verkligen värt att testa. :)

Annons:
OlgaMaria
2014-05-01 21:21
#7

#5 Ja, så är det nog.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: