Minska risken för allergi?
Kan man minska risken för att ens barn kan utveckla allergi tillexempel mot katt? I framtiden när barn är på g hemma hos oss så vill man väldigt gärna minimera risken…
Jag och min sambo har både bröder som allergiska mot katt plus att jag har:Mormor, moster och kusiner som är allergiska mot katt (plus andra släktingar) och sedan är sambons mamma även allergisk mot katt.
Jag själv är allergisk mot mängder av saker (nötter, stenfrukter, citrusfrukter osv.) och med våra bådas allergihistorier bakom oss är risken såklart stor att framtida barn drabbas.
Älskar våra katter, de är våra vänner och vår hobby. Och man barn kan man ju inte reklamera
Så vad kan man göra rent praktiskt för att minimera risken?
Städa ofta, är det möjligt så låt inte katterna komma in där barnet ska sova, ha öppna fönster och försök helt enkelt hålla rent och fräscht så det inte samlas en massa damm som han/ hon andas in. Detta var tipsen jag fick av min läkare för att undvika pälsdjursallergi (djuren är min stora hobby) när jag blev allergisk mot kvalster och pollen. Lycka till :)
medarbetare på allergier.ifokus .

Tack för svaret. Men gör man inte barn känsligare genom att vara överrenlig så att säga
?
Jo överstäda ska man inte, men likväl är det viktigt att hålla rent. Lurigt 
Allergi beror ju dock på ett överaktivt immunförsvar (understimulerat så det roar sig själv..) så inte bara renligheten styr, utan även hur mycket man utsätter sig för smittokällor och liknande gissar jag. Det känns logiskt att man löper större risk att utveckla allergier om man inte vistas mycket bland folk och riskerar att drabbas av diverse sjukdomar, och dessutom sitter mest hemma i ett kliniskt rent hem. Så "lite skit är bara bra", men det får ju heller inte reta till exempel luftvägar och så vidare.
Men sen kommer ju då den viktiga punkten: den ärftliga faktorn. Har man stor risk att utveckla allergier så kan i princip vad som helst lösa ut allergierna; stress, olika sjukdomar eller kanske sömnbrist.
Inte heller kan man förebygga mot en viss sorts allergi, jag vet t.ex. en människa som är tvärallergisk emot hästar och ändå har han knappt ens sett en på film. Själv har jag macadamianötsallergi, jag visste inte ens vad det var för nöt innan jag fick min första reaktion på den i samband med att jag kom i kontakt med den för första gången.
Så summa sumarum: håll lagom rent och överbeskydda inte barnet, det är väl vad du kan göra. Men det viktigaste är nog att ni vuxna förbereder er och har det klart för er vad och hur ni tänker agera om allergin bryter ut hos barnet.

Har hört någon gång att barn som ammas och gärna relaivt länge (typ upp mot 2-3 års ålder) ska få starkare immunförsvar och minska risken för bland annat allergier.
Har dock ingen källa till detta då det bara är nått jag hört för många år sedan.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 Jag tror det finns en sådan diskussion här inne på allergisajten faktiskt 
#6 Ja, tack! 
Spola av katten någon gång i veckan. Vi gjorde det med en katt från det han var liten. Ta bort allt trådlöst eftersom det kan förvärra allergier. Man har sett att mastcellerna producerar mer histamin om det utsätts för strålning. Min sons pollenallergi blev lindrigare när jag fick bort den mesta strålningen i mitt hem.
Använd inte micron. Använd inte margariner utan smör. Barn som äter margarin har mer eksem än barn som äter smör. Det kan också finnas en koppling mellan margarin och allergier.
#3 Det är intressant med allergi och Sverige. Varför är så många svenskar allergiska? Jag har svårt att se att det skulle vara ärftligt i så många fall just i Sverige. Tycker nog att det bör ske någon forskning i detta och inte bara framtagande av nya mediciner som dämpar symptom. Har vi det för rent? Har vi speciella luftföroreningar? Jag känner nog inte någon som inte är allergisk. Förutom möjligtvis min far..
Att bo på landet och/eller gård hjälper mot allegier både mot att dom startar upp (forskning finns) och mot befintliga allergier (erfarenhet från vår familj)
l'm back

#10 Jag har växt upp på landet och var en del på farmors gård när jag var liten. Hjälpte inte det minsta mot allergierna.
#11 När det gäller forskning så går dom ju på statestik, det är färre barn som får allergi som vuxit upp på landet än dom som bor i stan.
ang erfarenheten så säger jag inte att det gäller alla men min svåger hade betydligt mindre allergi (mot hö och pälsdjur) då han bodde på bondgård än vad han har nu när han bor i stan. Nu kan han knappt fara hem pga allergi.
l'm back

#12 Att det är färre som drabbas av allergi enligt de studier som finns så är det bra att nämna det i inlägg före ;)
#13 jag skrev det däremot visste jag inte hur jag skulle skriva det bra men enkelt därav "när det startar upp (forskning finns)"
Att det hjälper mot redan befintliga har jag bara erfarenheter som finns i min familj, vilket jag sa också.
Sen finns det inget som är 100% på att man inte ska få allergi, man kan ha vuxit upp på landet, ammats länge osv osv men ändå så får man allergi, när man säger att det kan hjälpa pratar man om att det statisktiskt sett hjälper. inte ens medicin hjälper till 100% (eller oftast så är chansen att det hjälper betydligt lägre)
l'm back
åh jag önska verkligen att de kunde göra mer forskning om allergier och vad det är som utlöser dem, så trött på att äta mediciner!