Recept "utan allt"?
Hej!
Jag har en son som är allergisk mot mjölkprotein, ägg, all sorts fisk och skaldjur, nötter, jordnötter och sesamfrön, morot samt en del olika örter, kryddor och E-ämnen. Utöver detta har han precis fått diagnosen celiaki.
Eftersom allergierna är så många och min erfarenhet av celiakikost är dålig, så undrar jag om någon har bra beprövade recept på främst bröd och enklare bakverk, som är fria från "allt"?
P.S. Jag är ny här på allergisidan, så jag vet inte om det redan finns en liknande diskussionstråd någonstans. Jag försökte söka, men hittade inget.
Varmt välkommen hit!
Håller på att "äta mig igenom" en nyinköpt receptbok som heter Gott utan gluten soja laktos vete mjölk ägg av Gunilla Lindeberg och Annika Wesslén. Det är Albert Bonniers Förlag som har gett ut den och den har ISBN 978-91-0-012021-4. Fråga på ditt bibliotek om de kan köpa in den, så att du kan prova några recept i lugn och ro + att det säkert skulle uppskattas av många allergiker.
Själv köpte jag den på bokhandeln i Bengtsfors (kommer inte ihåg vad bokhandeln heter) Själva boken är jag nöjd med.
Mjölk går utmärkt att byta ut mot sojadryck, havredryck eller risdryck.
Ägg - där finns det en produkt som heter no egg i vissa välsorterade mataffärer som man kan bruka ifall man t.ex. vill ha plättar eller pannkakor, men kanske inte så bra idé att baka en sockerkaka på..
Fisk, skaldjur, sesamfrön, morötter och jordnötter är bara att välja bort
Nötter är ett riktigt gissel om man inte tål det. Tänk på att inte tillåta någon i familjen att äta någonting med nötter i då det lätt sätter sig på t.ex. dörrhandtag och liknande viklet i en olycklig situation kan ge en allergisk chock för din son.
Celiaki är detsamma som glutenintollerans, släng allt vetemjöl, havremjöl och dylikt och ersätt det med produkter som är märkta glutenfritt.
Tack för bok- och länktips!!
De övriga allergierna har jag ju stenkoll på, men det är just celiakin som är ny, jag har försökt baka bröd och liknande genom att bara byta ut mjölet mot glutenfri mix, men konsistensen blir inte alls bra - brödet blir smuligt, torrt och trist. 
Glutenfritt mjöl är lite annat att baka på. väg gärna mjölet istället för att mäta med decilitermått, sedan skall degen vara blötare för annars blir brödet stabbigt och torrt. Arbeta degen länge medbakmaskin och smidigt är ju att baka bröd i formar istället för då slipper du massa kladd. =)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Vanlig sockerkaka blir jättebra om du byter ut mjölet mot lika delar bovetemjöl, majsmjöl och potatismjöl, behövs inget för att ersätta äggen då. Fungerar dock inte om man vill smaksätta med citrus, då får man kladdkaka istället.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
# 3 Bara roligt om man kan vara till någon hjälp 
# 5 Det måste jag prova själv.. Låter gott!
#5 det måste jag prova, lät gott.
Mvh. Silverhuldra
här ska du få en häftigt backtips :)
tom jag klarade av det första gången :)
Det är svårt att ha roligt om man inte mår bra. - Men å andra sidan mår man inte bra om man inte har roligt. 
du bli inte iriterad på mina stavfel för det hjälper ingen :)
absolut inte mig som snurrig dyslektiker