Björksav?
Hejsan!
Jag är kraftigt pälsdjursallergiker och har fått göra mig av med mina marsvin. Har dock nu fått höra att dricka björksav bland annat kan lindra pollenallergi, är det någon som har erfarenhet av att det kan lindra pälsdjursallergi? Min högsta önskan är självklart att kunna få ta hem mina bästa vänner igen.
Jag vet inte, men björksav hjälper nog isåfall bäst mot pollenallergi.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
jag tror inte det, jag gissar att anledningen till att det funkar är att det kan innehålla små små mängder med allergener för björkpollen så det kan bli en form av hypersensibilisering eller vad det nu kallas (man får i sig små små mängder av allergenet för att kroppen ska vänja sig)
Det var det jag brukar satsa på då jag brukar dricka 1 kopp kamomillörtte/dag ett tag före pollensäsongen (kamomill är en korsallergen jag tål). Det brukar lindra min pollenallergi på sammasätt som jag gissar björksav gör. Men det funkar ju inte heller för pälsdjur eftersom det inte alls har nått med pälsallergener att göra.
Man kan ju få hypersensibilisering (eller vad det nu kallas) av sjukvården för pälsdjur om man är väldigt allergisk, man ska också kunna betala för det själv om jag förstår det rätt (min man ville det förr) men det är väldigt dyrt
l'm back
#2 Tack så mycket för utförligt och bra svar! Då kan jag ta till mig dina tips när det gäller pollen iallafall :)
#3 varsågod, när det gäller kamomill så har jag och min man bara testat det på oss och det finns ingen forskning för det så jag kan inte lova att det funkar, kamomill är en korsallergen för björkpollen så den funkar nog bara för det (om det funkar för dig) och testa först kamomillörtte i armvecket i 24h innan du dricker det för att se till så att du tål det (om inte du redan vet att du tål det)
l'm back
#4 Okej då återstår det att se då! Att testa innan ska jag lägga på minnet, tror nog aldrig jag druckit kamomillte förut. Tack!