Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 5028 ggr
norrlandskvinnan
0

Allergisk? Och mot vad?

Jag provar att skriva ett inlägg här. Kanske att någon har några idéer då jag inte får någon respons av läkarna.

Jag vet inte om jag är allergisk och mot vad isåfall. Mitt enda symtom är en nästan konstant nästäppa. Jag säger nästan konstant för att det helt plötsligt kan öppna sig i ena eller båda näsborrarna så att jag kan andas fritt i några minuter. För att sedan bli helt täppt igen. Jag har inget att snyta ut, ingen rinnsnuva, ingen påverkan på ögon eller hud. Dock kan jag få plötsliga nysattacker i alla möjliga sammanhang. Inomhus såväl som ute. Men nysningarna i sig är inget jag lider av.

Jag har haft nästäppa konstant i över två år nu. Jobbigast är det på natten att måsta andas med munnen då man ska sova. Men jag tycker inte att jag blir sämre på natten. Det är bara jobbigast då eftersom det stör sömnen. Men jag är som sagt lika täppt dagtid.

Något som hjälper tillfälligt är att äta mycket starkt kryddad mat. Då blir det tillfälligt i några minuter fritt att andas men sen är det likadant igen. Avsvällande nässprej typ nezeril som man kan ta vid förkylning hjälper också. Jag vet dock att man kan bli "beroende" av dessa sprayer om man tar dem regelbundet så det aktar jag mig för. Men 1-2 kvällar i månaden "unnar" jag mig och tar nezeril för att få sova. Och tänk det är helt fantastiskt. Då är det fritt i näsan 7-8 timmar. Men sen återkommer alltid nästäppan tyvärr.

Jag har förstås googlat och läst en hel del själv för att få reda på varför jag har så här. Jag har funderat på kvalsterallergi men då ska man ju vara betydligt bättre på dagarna vilket jag inte är. Husdjur har vi inga men jag blir varken sämre eller bättre av att umgås med vänners katter och hundar. Jag är noga med att städa, vädra och byta sängkläder ofta utan att märka någon skillnad.

Min sambo är pollenallergiker men han har helt andra symtom med röda rinnande ögon, rinnande näsa och hudpåverkan.

Jag har varit till läkare flera gånger men får ingen hjälp. I början kan de säga att jag är allergisk men när de får höra hela bilden, att jag aldrig har rinnsnuva, aldrig röda ögon och inga utslag m.m. så kollar de inte upp mig vidare. Då kan det inte vara allergi säger de.

Är det någon här som har någon idé?

Sjöstjärna
0

Prova att under två veckor utesluta alla livsmedel med citronsyra/E330. Det blir en hel del läsande på innehållsförteckningar för de är makalösa på att få med citronsyra i de mest varierande sammanhang, men det kanske du kan stå ut med i ett par veckor. Många människor reagerar på citronsyra/E330 med allergiska besvär eftersom de allra flesta livsmedelsproducenter inte använder äkta citronsyra utan den syntetiska varianten som framställs av svartmögel.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[[Boris Sager]]
0

Har du kontrollerats av ÖNH läkare så du inte har trånga utrymmen i näsan, polyper?

Tycker inte det låter som allergi.

norrlandskvinnan
0

Cintronsyra, innebär det att jag också ska undvika vanlig citron och limefrukter? Jag använder ofta lime och citron och smaksätter vanligt kranvatten med då jag tycker det ger en frisk smak.

Sjöstjärna
0

Nej, riktig citron och lime är inga problem, det är den syntetiska som är jäst med svartmögel som är problemet.

/Sjöis

norrlandskvinnan
0

Jag har aldrig undersökts inuti näsan nej. Kan man plötsligt få problem med polyper i vuxen ålder? (efter 30) när man aldrig haft problem innan och som barn?

Jag minns så väl den dagen allt började för över 2 år sedan. Jag satt på jobbet (kontor) och blev plötsligt helt täppt i näsan utan förvarning och alla runt omkring mig sa oj vad förkyld du blivit plötsligt. Sedan den dagen har jag haft problem.

[[Boris Sager]]
0

Jag tycker att en undersökning av din näsa bör göras för att utesluta slemhinnesvullnad som orsak till dina besvär. Man kan få det senare i livet även om man inte haft det som barn.

Allergi utvecklar man, det kommer inte plötsligt.

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4057/lkt0620s1618_1622.pdf

Sjöstjärna
0

Allergi utvecklar man förvisso, men det kan gå snabbt när man väl märker av det första gången.

/Sjöis

[[Boris Sager]]
0

#7 Ja, det kan det om man redan har utvecklat en allergi. Man måste på något sätt ha varit i kontakt med allergenet tidigare för att få en allergisk reaktion mot det.

Sjöstjärna
0

E330/citronsyra kommer de flesta av oss i kontakt med varje gång vi öppnar munnen. Tyvärr!

/Sjöis

[[Boris Sager]]
0

Ämnen, som man får i sig via munnen brukar heller intre yttra sig som symptom från näsan. (Rhinit)

Sjöstjärna
0

Nej, man brukar ju säga det och ändå är det väldigt vanligt just med citronsyra.

/Sjöis

OlgaMaria
0

Har du prövat allergimedicin?

Jobbar du kvar på samma ställe fortfarande? Är inomhusmiljön bra där? Kan det vara något mögelproblem/fukt?

Sen tycker jag du kan ta de kryddor som ger dig effekt och röra ner i lite varmt vatten och dricka ibland. Den typen av kryddor är ju jättenyttiga för allt möjligt så det är ju en jättebra kur att göra varje dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

norrlandskvinnan
0

#12 Nej jag har inte provat någon allergimedicin, bara vanlig nezeril. Och vad jag undrar är. OM det vore någon form av allergi jag har, hade verkligen nezeril hjälpt över natten då? För de få gånger jag ändå tagit nezeril så blir det ju helt öppet i näsan hela natten.

Ja jag jobbar kvar på samma ställe och har då inte hört om att det ska vara några problem med ventilationen och inga andra har problem, inte ens de som snart är pensionärer och varit där länge. Sedan har jag ju inte heller blivit bättre när jag är ledig 5 veckor i följd.

Angående e330 så kan jag inte hitta det i något jag köper. Jag lagar det mesta från grunden, fiskar mycket själv och köper mycket ekologiskt, köper inte pulversåser eller röror utan gör eget. Jag googlade och såg att det tydligen ska finnas i ost men det finns inte i osten jag har hemma iallafall. (Jag äter lchf om det nu spelar nån roll)

Sjöstjärna
0

Ja men då så, då äter du ju jättebra och kan utesluta besvär från citronsyra vilket är kanon! 👍

Då vore det nog en god idé med ett besök hos önh för att få kollat upp polyper och liknande.

Nezeril kan hjälpa även om det inte är allergi eftersom det är avsvällande.

/Sjöis

OlgaMaria
0

#13 Köp någon allergimedicin och testa att ta på kvällen så får du se om det ger effekt. Det kan vara bra att ha testat innan du träffar en läkare iaf, då har du mer kött på benen.

Hur mår du i övrigt? Känner du dig sjuk/frisk?

Sjöstjärna
0

Jag menade naturligtvis att skriva att Nezeril kan hjälpa även om det ÄR allergi.

/Sjöis

norrlandskvinnan
0

Kan man köpa receptfritt? Vilken medicin är lämplig att prova när man som jag är lite "rädd" och anti allt som har med läkemedel att göra?

Just nu mår jag helt ärligt inte bra. Jag blev chockad när jag var hem till en kompis som skaffat kaniner. Jag halvlåg i en fåtölj när kaninen hoppade upp och la sig mot mitt ansikte. Det gick bara några sekunder så blev jag jättedålig. Extremt mycket slem och hosta, stickande/bräännande känsla i näsa, mun, tunga svalg, och det piper i bröstet när jag andas ut den sista utandningsluften. Jag hostar upp en massa slem nu. Jag kan väl inte ha fått ASTMA? Det verkar ju riktigt hemskt. Hon hade en kanin innan som jag inte reagerade på alls.

Ja hur mår jag annars? Jag är rätt trött. Antagligen pga dålig sömn då jag alltid är så täppt. Och att ta en joggingrunda när man är "förkyld" jämt känns ju inte helt bra. Men det blir på nåt vis en vana. Man ställer in sig på att nu är det så här. Men jag måste väl gå och tjata på läkarna igen.

Sjöstjärna
0

Ja gör det, gå och tjata på läkarna och kräv en utredning med allergitest och undersökning hos önh.

/Sjöis

[[Boris Sager]]
0

Det där sista låter ju definitivt som allergi, astma. Det måste du berätta för läkarna. Du kan ju faktiskt ha två orsaker till dina symptom. Finns det allergi i din släkt?

OlgaMaria
0

Av de receptfria läkemedlen tycker jag Kestine är bäst, men också betydligt dyrare än de andra så din plånbok får väl bestämma. :) Av de övriga som finns receptfritt tycker jag det är hugget som stucket. Kestine brukar man inte få lika mycket biverkningar av, men de billigare fungerar ju också bra för många. Man blir ofta trött av allergimediciner, speciellt de billigare, vilket kanske kan vara skönt för dig också om du tar på kvällen.

Tycker verkligen du ska prova allergimedicin och ta varje dag åtminstone en vecka eller två så att du kan utvärdera lite.

Sen funderar jag också lite grann på om du drabbats av någon slags infektion. Sådant kan man ju drabbas av och gå med väldigt länge ibland, utan allt för jobbiga symptom. Tyvärr är det inte helt lätt att få hjälp där heller, med vad det kan vara.

norrlandskvinnan
0

kestine har inte hjälpt mot nästäppan iaf, pälsdjur kan jag inte bedöma då jag inte träffat några fler efter kaninincidenten. Nu har jag beställt tid på vc och hoppas få en remiss till ÖNH

OlgaMaria
0

Okej. Hoppas du får hjälp!

Hesat
0

En tanke bara, ni råkar inte ha fukt-/mögelproblem i bostaden?

Medarbetare - Halloween.ifokus

norrlandskvinnan
0

#23 nej och problemet med nästäppan är även om jag åker till Spanien tre veckor.

Nu har jag fått remiss till ÖNH. Hoppas dom hittar nåt. Men 3 MÅNADERS beräknad väntetid :/ så innan jul kanske