Jobbigt pollenår
Hur har ni det nu ni som är pollenallergiker? Tydligen är det riktigt jobbigt just nu. Värsta pollenåret på länge.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2349702-extremt-mycket-pollen-plagar-allergikerna
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Usch då 😕 här går det rätt bra bara jag inte glömmer medicinen för då är jag helt sänkt…försöker även att inte tillbringa för mycket tid utomhus men så blir det tyvärr alltid på våren 😕

För mig går det också helt okej när jag tar medicinen. Det värsta är nog över inom ett par veckor. :-)

Har haft pollenkänningar i några månader nu, kli i ögon och huden, andningsproblem, rinnande näsa och trötthet. Medicin hjälper tyvärr inte mycket heller så får bara stå ut.
#3 vad för medicin har du?
Pollen är ett rent helvete just nu faktskt… snorar och nyser hela dagarna med kliande ögon lite då och då… blir dock bättre med 2st Kestine + Betapred :)

Det kan oxå hjälpa att man dels tar tabletter men oxå tar nässpray och eller ögondroppar…..det går att kombinera
eller att om man vet att man kommer vara ute mycket en dag att man då förstärker upp med nässpray och eller ögondroppar
Det är riktigt illa. Är alldeles röd runt ögonen och får "attacker" ibland och jag svullnar upp runt ögonen. Ser inte klok ut. 😮Väntar på tid hos läkare för kestin & tavegyl hjälper inte😕Fått åka in akut 3 ggr och fått cortison kur.
Min pappa är oxå allergisk mot pollen, men det är inte lika illa. Dock är han väldigt täppt i näsan och det kliar konstant i ögonen.
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

#4 Cetrizin. Brukar köpa lite olika för att testa och se vilken som är bäst men tycker inte att så mycket hjälper.
Ögondroppar hjälper något för stunden, samma med nässpray. Dock så är Nasonex bra tycker jag.
Usch ja det har varit jobbigt sista veckan. Världens klåda i ögonen, näsa som bara rinner hela tiden och så nysningar uppepå detta. =/ Har precis inköpt lite fler mediciner, så nu blir det kombination av tabletter, nässpray och ögondroppar. Svårt bara att veta vad man ska testa. När det gäller tabletter kör jag alltid de billigaste, vilket ibland blir Loratadin och ibland Cetirizin. Märker ingen direkt skillnad. Värre att välja bland nässprayerna, vilken ska man ta? Allt är ju så hutlöst dyrt också så jag tog den billigaste denna gång och tänkte att jag väl får prova mig uppåt i pris då om det fungerar för dåligt. Ögondroppar brukar jag köra med Livostin men har denna gång köpt en annan sort då jag fick till svar i apoteket att den funkade likadant och var lika bra. Den kostade bara halva priset ungefär så då tyckte jag det var bäst att prova.
Det har verkligen varit tungt i år! Efter att ha tagit kortisonspruta varje vår i 10 år så har jag sluppit det de senaste 4 åren. Man har väl hoppats att det har växt bort. Men så i år så slog det till ordentligt och loratadin & co hjälper ingenting precis som förr.. Det räcker med vår nu!

Första året för mig, men måste nu ha Pulmicourt ( för astma) Cetirizin, Rinocurt aqua ( nässpray) samt ögondroppar Lomudal… så just nu är ögonen och näsan rätt ok… men Pulmicorten verkar inte hjälpa, för nu har jag tom börjat få slemmiga hostningar..måste nog ringa i morgon och försöka få en annan grund än den. Blä… lite större förståelse för alla allergiska personer när man nu drabbats själv ..

Min pollenallergi blir mycket bättre med lchf, bara på några dagar för den som vill experimentera. Min näsa började redan i mars men har nu läkt ut och jag medicinerar bara enstaka dagar om jag är ute mycket.
Innan har jag aldrig märkt av att det kliar i ögonen men nu kan klia som attan! Och det är ju också massa getingar och jag är allergisk mot getingstick

#12 Vad tråkigt… Allegra som finns även som receptfri funkar rätt bra på mitt kli.
Håller tummarna för imorgon då jag ska trotsa pollenet och börja springa/gå. Tänkte att björkpollenhalten borde gått ner nu, vad annat jag eventuellt är allergisk mot är jag inte riktigt säker på men brukar ha besvär till och från långt in på hösten….
Jag vågar knappt gå ut :( Har inte varit såhär dålig av min allergi sedan jag var barn.

#14 Du har aldrig ätit lchf? Mina allergier halverades på några dagar.
Vad kör du för medicin? Jag får olika mycket effekt av olika antihistaminer.

Det här är ett av dom bästa pollenåren jag haft på länge vilket är tur eftersom jag är gravid och kan knappt använda nån medicin men i 9 fall av 10 så funkar den receptfri enkla nässprejen jag använder.
Jag har inte behövt ögondroppar än och vanligtvis så måste jag ha ögondroppar eller tabletter.
Det brukar gå några dagar mellan jag får spreja också och jag måste oftast inte spreja mer än 1 gång/dag.
Jag tror det delvis beror på att jag bor där det är ren luft (avgaser ökar känsligheten för allergener) ev ka det ha att göra med att jag slutat med gluten också.
l'm back

#16 Det är ju säkert flera faktorer som samverkar, men när man är gravid, och även när man ammar, blir man så gott som alltid mindre allergisk. Det är mycket kortison i kroppen när man är gravid och ammar och det hjälper ju mot allergin.
Det har ju varit ett jobbigt pollenår i år. Bra år att vara gravid för dig då kanske. :)

#17 ja det kan ju förklara endel.
Tyvärr kan jag inte äta allergitabletter mot myggbett just nu vilket jag vanligtvis brukar göra (myggbetten blir stora ca en femkrona i storlek är vanligt) och det är jobbigt.
l'm back

#18 Har du testat att dutta på outspädd tea tree oil? Väldigt bra mot klåda.

#19 Man ska vara väldigt försiktig med outspädd tea tree oil, men EN droppe går bra på ett myggbett.
Man kan också badda med vatten+bikarbonat eller vitlök, citron eller äppelcidervinäger.

#19 nej men jag använder kådsalva, det funkar ett tag i alla fall ( kådsalva är milt smärtstillande, så det funkar mot klåda däremot smetas det bort av kläder ganska snabbt)
l'm back
Värsta på två år skulle jag nog vilja påstå 2012 var jag som en zombie också nu kan jag inte ens sova om nätterna. Och nej Lchf hjälper i nuläget inte mig även om jag fuskade med lite linser och två riskakor igår, är 100 % allergisk mot gräspollen och därför finns ingen utväg som det känns nu. Men dock har jag märkt att Lchf påverkat min allergi mot katter som jag knappt känner av utöver klåda i ögonen om jag rör vid katten..