Annons:
Etikettövriga-allergier
Läst 24504 ggr
Revolt
2013-06-20 11:42

Honung

Hej, undrar om det är någon här som är allergisk mot honung? Jag hade misstänkt det länge och sen tog vi tester på sjukhuset och de visade att jag var allergisk mot honung. Alla läkare (och andra "vanliga" personer) som får reda på det blir jätteförvånade när de hör det och enligt läkarna så är det en ovanlig allergi..så jag undrar om någon här är allergisk mot honung, och vad får ni för symptom? Själv sväller min hals och mitt ansikte upp och det kliar något fruktansvärt i halsen/svalget, verkligen helt galen klåda!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Annons:
OlgaMaria
2013-06-20 15:15
#1

Ja jag har aldrig hört talas om någon som varit allergisk mot honung, men jag kan absolut tänka mig att man kan reagera på det! Skönt att du kommit på det, och det är ju ändå något som är ganska lätt att undvika.

Du är inte allergisk mot något mer?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Revolt
2013-06-20 15:28
#2

Jag är allergisk mot gråbo, timotej och björk..

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

OlgaMaria
2013-06-20 18:33
#3

Okej! Det kan ju kanske finnas fler saker du är lite känslig mot. Honung är en korsallergen till Gråbo. Här hittar du fler korsallergener http://www.allergicentrumstockholm.se/getfile.ashx?cid=142506&cc=3&refid=7

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Revolt
2013-06-20 19:38
#4

Jaha då är det nog inte konstigt att jag är allergisk mot honung eftersom när jag tog blodprov och de kollade upp lite olika allergier så hade jag 99,8 på gråbo (nästan max alltså)

Då får jag hålla koll på annat som var korsallergier till gråbo för jag är extremt allergisk mot gråbo så då finns det alltså risk att jag är allergisk mot annat med eller?

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

OlgaMaria
2013-06-20 19:59
#5

Ja, det finns ju risk att du är allergisk eller i alla fall känslig mot andra saker. Antagligen är du mer känslig just under Gråbo-säsongen medan du kanske inte reagerar alls mot dessa saker när Gråbon inte är i farten.

Här är de andra korsallergenerna till Gråbo:

  • Selleri

  • Morot

  • Paprika

  • Persilja

  • Koriander

  • Vitlök

  • Kryddor (fänkål, anis, kummin, curry)

  • Kamomill

  • Malört (i brännvin)

  • Solrosfrö

  • Honung

Grönsaker brukar gå bättre när de är tillagade.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Revolt
2013-06-20 21:44
#6

Jag reagerar lika mycket mot honung året om. Kan man se korsallergier på tester? För vi testade ju mot honung och då visade det att jag var det..

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Annons:
OlgaMaria
2013-06-20 22:12
#7

Ja, det kan man, men pricktest är inte alltid en tillförlitlig metod för att upptäcka allergi. Det viktigaste är hur man själv upplever att man reagerar på olika ämnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Revolt
2013-06-20 22:13
#8

Vi tog blodprov, inte pricktest.

Ja det är sant :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

OlgaMaria
2013-06-20 22:20
#9

Okej! Blodprov kan också vara lite osäkra men när man får ett väldigt starkt utslag som i ditt fall är det "säkert". :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Revolt
2013-06-20 22:20
#10

Ja, tack för hjälpen! :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

OlgaMaria
2013-06-20 22:31
#11

:-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

olovsvagen
2014-08-05 00:22
#12

Hej. Jag är också alergisk mot honung. 

Jag blev det vid ca 21års ålder.

Jag får direkt klåda på läpparna/tungan halsen. Sen blir det hjärtklappnning i en 2-3 timmar och som ett skruvstäd över bröstet.

Efter ca 20 år till så har det böjat att klia i näsan och nysa på sensommaren, Jag var till Dr förr aåret då man förslog att jag skulle ta en sådan enkel alergitablett som är receptfri. Det hjälper mig.

Märker samma i år och det är Gråbo i luften nu också.

Jag har inga andra alergier.

FruKristina
2014-08-23 17:49
#13

Har en svärdotter som är allergisk mot honung, hon är själv läkare dessutom, men det var inte helt lätt att få fatt i vad det var hon blev så otroligt sjuk av.

Annons:
Upp till toppen
Annons: