Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 2036 ggr
LillyB
2014-08-31, 02:53

Konstig allergi

Killen min misstänker att han är allergisk mot katter men det är inget som fastställts. Det konstiga är dock hans reaktioner. Ikväll satt han med katten i knät och tre timmar senare då katten ligger flera meter bort så slår snuvan plötsligt till och näsan börjar tokrinna. Han säger även att han tål att vara hos sin kompis som har massor med hundar och katter, men att han en gång blev jättedålig då han kom in i en lägenhet med två katter. Han kan ligga och sova o andas med näsan hos mig men då jag väcker honom och han börjar vakna o kliva upp så slår snuvan till. Han har även kunnat bli snuvig på morgnarna hemma hos sig själv där det inte finns någon katt och då jag inte varit där. Kan han trots sina konstiga reaktioner vara kattallergiker eller låter det som något annat? Har hört lite om vaccinationer mot allergi, hur fungerar det? Hur många sprutor, när, funkar det bra, osv? Vi ska till vårdcentralen o utreda hans allergi men uppskattar verkligen svar här tills dess! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
OlgaMaria
2014-08-31, 10:27

Jag tycker inte att reaktionerna låter konstiga. 

Efter att han suttit med katten i knät kanske han långt senare hade sina händer i ansiktet och först då spred allergenerna in i luftvägarna och så slog allergin till då.

Alla reagerar olika på olika djur. Vissa katter kanske man tål helt och hållet medans man är väldigt allergisk mot andra. Alla individer är olika även om det är samma ras.

Allergisymptom på morgonen i samband med att man vaknat är naturligt eftersom histamin (hormonet som ger allergisymptom) endast utsöndras i vaket tillstånd. Så så länge man sover kommer det inte några reaktioner.

Om han själv tror att han är allergisk mot katt så är han troligtvis det, men det kan ju också finnas fler saker han reagerar på.

Ja, man kan vaccinera sig mot katt.

Så här står det på 1177 om det:

"En allergivaccination mot pälsdjur får man bara om man har så svåra besvär att man till exempel reagerar när man möter människor som har varit i kontakt med katter eller hundar. Det går alltså inte att bli vaccinerad för att man själv ska kunna ha ett husdjur."

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: