Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3037 ggr
Fru Riker
2014-12-28 13:47
0

Allergi

Hej! För ungefär en månad så konstaterade min ögonläkare att jag var hade en väldigt svår allergisk reaktion i mina och ögon och att de inte kunde veta det jag är allergisk mot. Jag fick utskrivet opatanol och jag har använt det i lite mer än en månad nu. Men jag har under de senaste åren allt haft ont i näsan och att det kliar. Vart jag än är så gör det det och det stör verkligen min vardag då jag blir trött av det. Ögonen stör lika mycket om inte mer! De kliar hela tiden och gör mig väldigt trött! En sak jag har märkt är att även trots ögondropparna inte är så effektiva så hjälper de lite! Eftersom att jag ibland glömmer ögondropparna då jag har försovit o dyl så märker jag att utan de så är det så jobbigt att jag ibland gråter! Jag kunde inte hitta ögondropparna igår så att jag fick vara utan de i en dag. Ni kan nog föreställa er hur jobbig dag jag har haft! Det började på morgonen med kliande ögon och en kliande jobbig näsa! Jag var dessutom trött då jag vaknade, sen fortsatte dagen och de symptomen verkade bara bli värre och värre. Det var som allra jobbigast från kvällen till nattens slut, då började svullnade min hals upp och jag blev yr och kunde inte andas ordentligt. Tillslut lyckades jag hitta en förpackning med ögondropparna men det fungerade inte helt eftersom att jag fortfarande upplevde det jag skrev om. Idag så har det börjat igen trots att jag har tagit ögondropparna. Just nu så är jag så himla förvirrad! Det händer så här vart jag än går! När jag är i skolan eller när jag går utomhus så är det samma som när jag är hemma. Jag vet att ni omöjligtvis kan veta vad det är jag är allergisk mot! Men det kanske är någon partikel eller kemikalie i luften eftersom att det upprepar sig överallt, även utomhus! Jag ska ringa min vårdcentral och ögonläkare och berätta för de angående det här och hur jag känner! Är det möjligtvis någon här som upplevt det jag upplever eller har några tankar kring det här?

OlgaMaria
2014-12-29 09:02
0

Du måste ju försöka lista ut vad du är allergisk mot till att börja med. Och det kan ju vara flera saker. 

Allergiska symptom kan ju sitta i länge, alltså hålla i sig även fast du är långt borta från det du är allergisk mot. Du kan också ha allergener på händerna som du när som helst gnuggar in i ögonen och får ännu mer kliande ögon. När du tycker det kliar mycket kan det vara en god idé att gå och tvätta händer och ögon. Kan hjälpa mycket. Det kan ju vara partiklar i ögonen som du är allergisk mot och då kan symptomen fortsätta tills du tvättar ögonen ordentligt. Du kan också ordna saltlösning (koka upp vatten med lite salt) som du sköljer ögon och näsa med. Salt är en naturlig antihistamin. Du kan ha en liter redo som du häller upp nån dl från och sköljer med. Det kan stå länge innan du behöver göra nytt, fast det går ju åt.

Ökad renlighet, och om du lyckas få ner symptomen, så kan det kanske bli lättare att avgöra vad det är som faktiskt triggar dig. Då kan du kanske lista ut vad det är som påverkat dig.

Har du djur? Har dina vänner djur?

Kan du vara allergisk mot damm, mögel i huset, kvalster i sängen, blommor, parfym, tvättmedel, smink?

Kan det vara något i maten? Isåfall antagligen något du får i dig varje dag t ex vete eller mjölk.

Mycket frågor och du kan såklart inte svara på allt men det är bara lite hjälp på traven i vad du kan tänka på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fru Riker
2014-12-29 11:30
0

#1: Jag har inga djur men mina vänner har! Fast jag är sällan hemma hos de och vice versa, jag är väldigt känslig mot parfym och jag får alltid utslag av smink( har använt det 3 ggr och fått utslag varje gång). Nu är det att oavsett vart jag får så är det detsamma så att det kanske är något i luften som många inte drabbas av.

OlgaMaria
2014-12-29 13:07
0

#2 Har ni bra parfymfria tvättmedel?

Fru Riker
2014-12-29 13:20
0

Jag tror det! Eftersom att en i min familj är mer känslig än jag så har vi också som regel att man sprejar parfym o dyl utanför dörren!

OlgaMaria
2014-12-29 13:54
0

Det finns ju mycket parfym och andra kemiska ämnen som snurrar runt i luften här och där. Det kan vara rengöringsmedel och allt möjligt. Och det som du fått in i näsa och ögon kan irritera länge. Har du parfymfritt i alla schampon och tvålar som du använder? Många är också känsliga mot citronsyra/citric acid/e330 som finns i en del mat och schampon, rengöringsmedel m.m.

Fru Riker
2014-12-29 15:29
0

Mitt schampo innehåller citronsyra/citric acid men jag får aldrig utslag och symptom från det! Mina tvålar är dock parfymfria!

OlgaMaria
2014-12-29 15:46
0

Ja du. När man har symptom nästan hela tiden kan det ju vara en idé att börja titta på kosten. Många blir ju av med sina allergiska symptom när de förändrar kosten. Vad vi äter påverkar ju oss hela tiden och blir man av med belastningar där kan man klara andra allergier lättare, som sådant som man inte så lätt kan ta bort, som pollen och annat som finns i luften.