Allergisk reaktion
Hej, Jag har vart allegisk sedan liten men det har förvärrats med åldern. Nu 40 år fyllda har jag gjort en allergiutredning som visar både med pricktest och blodprov att jag är allergisk mot ganska mycket. Min läkare säger dock att sådant som visar positivt men som jag inte fått reaktion på tidigare kan jag fortsätta äta vilket jag gjort. Däribland vete. Imorse rostade jag mackor som vanligt till frukost men efter ca 1 timme blir jag dålig, får ont i magen, (välldigt lös i magen)mår illa, yrslig (kanske pga stressen?)och känner hur det svullnar igen uppe i näsan. Då jag har ganska lätt för att stressa upp mig så blir dessa upplevelser inge vidare, när jag känner att det svullnar i näsan så tycker jag att halsen blir tjock, dock får jag inte det där väsande astma ljudet som jag fått annars… Jag petar i mig allegipiller (aerius) drar mina inhalatorer (pulmicort, Oxis, ventoline ) tycker inte att detta hjälper utan tar även 12 st betepred. Efter ett tag känns det bättre men jag är fortfarande orolig… :( Nu har jag en del funderingar… Kan jag få tillbaka reaktionen på det jag åt imorse senare under dagen? Trots att jag blivit bra med mina betapreds och suttit på toa rätt länge och förmodligen fått ut det mesta? Hur vet man om man fått en allergisk reaktion eller en anafalytisk chock? Förlåt mitt kanske löjliga inlägg men jag är så trött på min födoämnesallergi och dessutom har jag blivit livrädd att äta det mesta vilket resulterar i ett ganska "oroligt" liv i övrigt. Vet inte om jag kanske förstorar upp det men jag blir så rädd. Någon som har något lugnande att säga? Eller nått tips? Egna erfarenheter? Och varför reagerar jag på toast idag som jag aldrig tidigare gjort? Vågar jag aldrig mer rosta en macka? Känns som jag snart bara lever på vatten och luft. ;)
Det du beskriver skulle kunna vara en allergisk reaktion på veteprotein, men om du är allergisk mot veteprotein så gäller inte det bara rostat bröd utan allting med vetemjöl i alltså även pasta, kakor, många såser osv. Så om du kan äta andra saker med vete i utan att få besvär så låter det otroligt att det skulle vara veteallergi. Om det var en ellergisk reaktion och den har gått över så kommer den inte tillbaks igen utan att du utsätter dig för vete igen.
En annan tänkbar anledning är att du drabbats av något virus och att det var det som satte igång magen. Resten kan ha tillkommit på grund av oro och ångest.
Kontakta din allergiläkare och be att få kollat just vete igen så du kan vara på den säkra sidan.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Tack för ditt svar, nu känner jag mig lugnare! (Det blev inte bättre när jag googlar runt och börjar läsa om anafalytisk chock… ) Hoppas som du skriver att det kan vara nått virus men mitt första symtom var att jag blev jättetäppt i näsan…
Jag tror det skulle vara jättebra för dig att utesluta vete och så mycket spannmål som möjligt ur din kost.
Vete får du antagligen i dig lite grann nästan varje dag (?) och med saker som man inte tål men ändå äter ofta orkar kroppen inte alltid reagera så att vi förstår. Det är först om man utesluter det en längre tid som man kanske känner att Oj, vad mycket bättre jag mår. Sen om man testar ämnet efter flera veckor utan så orkar kroppen reagera på ett annat tydligare sätt. Då märker du troligtvis väldigt tydligt om kroppen inte tål det.
Eftersom vete är en sån stor del av kosten för många så kan det ju göra jätteskillnad att utesluta det, och det skulle kunna underlätta alla dina andra allergier om du tar bort en sån stor börda.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack för ditt svar Theresia. Jag har funderat över att utesluta vete men då känns d som jag inte kan äta något? Jag är ju även allergisk mot nötter och fröer så mycket olika "bars" eller kakor försvinner ju där, även allergisk mot ägg så vad blir det kvar? Vad tusan ska jag äta till frukost? Pasta äter vi även en hel del här hemma…
#4 Ja det är ju inte så roligt när man inte kan äta så mycket. Tål du mjölk bra? Isåfall kan du ju äta yoghurt (gärna 10%-ig) eller keso eller någon smoothie till frukost. Kokosmjölk använder jag ofta till mina smoothies. Du kan göra pannkakor med bovete eller majsmjöl t ex. Havre är ju frågan hur bra du tål egentligen men bättre med havregrynsgröt än vetemackor iaf. Bovetegröt är också gott (recept, undvik fröna).
Det finns helt ok glutenfri pasta. Undvik de som innehåller vetestärkelse bara. Du kan också göra zucchinipasta, vitkålspasta, blomkålsris.
Tack för dina tips! Kan man alltså äta glutenfri pasta om man är allergisk mot vete? Mjölk tål jag. 😊 ägg är det värre med. Nu är jag helt novis på d här med bovete men är det alltså vete?
Det finns pasta gjort på majs och ris och alltså helt vetefritt. Bovete har inget med vete att göra trots sitt namn. Bovete är ett slags frö.