Allergier iFokus

Allergier

Etikettövriga-allergier
Läst 5375 ggr
andreas0000
0

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
Jag vet inte om jag vänder mig till rätt ställe, men innan jag tar kontakt med läkare för jag inte vet om det är farligt eller ofarligt så vänder jag mig till er.

Jag har fått några konstiga utslag på den senaste tiden. Det är typ torra märken lite här och där på kroppen (framförallt på överkroppen). De kliar inte eller jag känner inte av de förrän jag kollar på kroppen och kollar i spegeln. 

Har skickat med en bild för att ni ska kunna se vad det är. 

Är det någon som vet vad detta kan vara? Som sagt, aldrig haft det tidigare, inte varit och rest på senaste tiden eller liknande. 

/Andreas

OlgaMaria
0

Det ser ut som ringorm, som är ett svampangrepp som smittar. Kan smitta från djur eller människa. Du får tänka på att inte smitta ner andra och byta lakan lite oftare under behandlingen. 

Här finns några tips på naturliga behandlingar: 

http://dermariche.com/ringworm/7-best-ringworm-cures/

Finns så klart också salva på apoteket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

andreas0000
1

Jag var hos läkaren idag som kom fram till att det var Pityriasis Rosea som verkar vara väldigt vanligt bland ungdomar. Det läker av sig själv inom 5-9 veckor sa läkaren. Tur att det inte var något allvarligt :-)

OlgaMaria
0

Jaha, vad bra att du fick svar! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

enrandomtjej
0

Hej Andreas! Jag har fått likadana utslag, dock ökar de i antal hela tiden, men läkaren misstänkte först ringorm men nu pityriasis rosea. Fick en stor till en början i pannan/hårfästet men som också försvann, men helt plötsligt kom det fler och fler. Som du även beskriver så är alla på överkroppen med ett undantag på 2. Har dina utslag försvunnit? Vad gjorde du? Behandling, salva? Tack på förhand! / Emma

annia1
0

enrandomtjej, andreas0000 har inte varit inloggad sen början av december så jag vet inte om du kommer få nåt svar från han.

Men om det är pityriasis rosea du har så stämmer det rätt bra som står i #3. Det behövs ingen behandling utan det läker ut av sig självt. Sen varierar det hur lång tid det tar. Som står i #3 5-9 veckor stämmer nog rätt bra. Ibland kan det ta längre tid, men är ovanligt.

Man får först en huvudmedaljong (som det kallas) som är större. Sen får man flera mindre. Om det kliar så gå till apoteket och köp en mild kortisonsalva.  Men det är då alltså bara om det kliar nån annan behandling behövs inte.

Jag har själv haft det och det gick över. Nu är det många år sen, men jag kommer inte ihåg att det kliade för mig. Om du vill läsa lite mer så här är länk till vårdguiden.

.