Allergier iFokus

Allergier

Etikettkontaktallergi
Läst 3340 ggr
tötenöten
0

Bleka håret

Jag har just nu rött hår, men vill så gärna gå tillbaka till blont. (Har gjort den processen 2 gånger så behöver ingen hjälp där.) Saken är den att sist jag höll på och blekte mitt hår så började jag få allergireaktioner. Jag vet inte om det beror på blekningen eller vad det är, men mamma ansåg att det var från blekningen och tvingades då därför att sluta bleka. Mina allergireaktioner kommer fram varje gång jag duschar, börjar klia ovanför bröstet och blir röd och hårsäckarna eller något liknande sväller upp så det blir typ bucklor på huden. Detta sker då alltså varje gång jag duschar, har testat med naturella schampoon, undviker all sorts parfym m.m men det är ändå inte borta, har dock blivit en förbättring. Så frågan är, tror ni att detta beror på att jag blekte håret? Vill så gärna gå tillbaka till blont men vill ju inte dö på kuppen, finns det någon som haft liknande erfarenheter? (Jag själv misstänker att det är något med järnjonerna i vattnet, dock är jag inte nickelallergiker eller liknande)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Lexie82
0

Det är alltså inte i hårbottnen, utan bröstkorgen? Kan det vara så enkelt som att du är torr? Det märker man ibland inte förrän man blir blöt, då huden blir väldigt irriterad.

Dock är jag intresserad av hur du gjort för att gå från rödhårig till blond. Jag är blond men är så sugen på att testa rött hår ett tag, men alla säger att det är omöjligt att gå tillbaks till blond efteråt..

tötenöten
0

Först tvätta ur så mycket rött som möjligt med till ex head and shoulders (riktigt färgutdrivande schampoo det. Sedan avfärgningsblekning (typ Loreals super blonde), sedan blekning med blått pulver (så som moods blekning, dock är ju inte mood den bästa kvalitén), sen några blekningar till beroende på hur blekt man vill ha det, och mycket användning av lila blonderingsschampoo emellanåt. Sen när man är "klar" färgar eller tonar man det i blondfärgen man vill ha ^^ Det blåa pulvret och det lila blonderingschampoot hjälper till att motverka det orangea då förgerna går emot varandra, funkar för mig :) Sådana här precesser fungerar ju dock inte om man har skört hår, men mitt hår blir bara lite nött i topparna :)

OlgaMaria
0

Svårt att svara på vad det beror på men det är ju mycket allergiframkallande ämnen i såna här produkter som du räknar upp. 

Du kanske kan avsluta duschningen med att skölja saltvatten över de känsliga ställena. Blanda själv i någon stor bunke. Salt är en naturlig antihistamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tötenöten
0

Okej, får testa det! Just nu använder jag dock endast naturligt schampoo, inget balsam ens och jag får ändå ganska mycket utslag och det kliar väldigt mycket..  Vissa gånger jag duchar kan jag dock klara mig helt utan att det börjar klia vilket förvirrar mig lite…

OlgaMaria
0

Vad använder du för schampoo?

Det finns ju vattenallergi också.

OlgaMaria
0

I de flesta schampon ingår citronsyra (citric acid, E330) vilket kan vara allergiframkallande.

tötenöten
0

Använder mig av Urtekrams schampoo, och det innehåller tydligen Citric Acid.. Förut gjorde mamma eget schampoo och även det fick jag allaergireaktioner av, vet dock inte vad innehållet i den var.. Och vattenallergi har jag också trott ganska länge, med tanke på att det ibland börjar klia redan innan jag börjat schampoonera et.c. Men kan ju vara produkter kvar i håret som åker ned då.. Skulle vilja göra någon slags allergitest egentlgen, men eftersom det kan vara så många olika saker har jag struntat i det..

OlgaMaria
1

Drygt för dig.