Blåbär
Jag har alltid haft problem med blåbär. Blåbärssoppor har jag alltjämt reagerat på med att direkt få diarré. Jag brukar inte ens klara av att ta en portion av det. Samma med blåbärsdrycker, om jag tar ett glas av en blåbärsdryck så är min mage genast i dåligt skick.
Jag hade nu lagat blåbärspaj för jag är så galen i blåbärspaj. Tog en portion och fick sedan otroligt svåra magkramper och började även kallsvettas. Resultat, omedelbar diarré. Jag testade igen senare för att se om det faktiskt var blåbärspajen som jag reagerade på och samma resultat.
Är jag bara överkänslig eller är jag allergisk mot blåbär?
Oberende får jag väl bara ge upp tanken på att äta blåbär. Det skapar alltför stora problem för min mage, den slår ut min mage totalt. =( Dags att kasta bort min fina blåbärspaj för den törs jag inte äta mer av.
Du kan mycket väl vara allergisk mot blåbär. Tyvärr. Ofta är man dessutom extra förtjust i sådant som man inte tål. Tyvärr igen. :-/
Är du allergisk mot något annat?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Okej, då är det väl det som det handlar om tyvärr. =/ Jag läste på nätet och det stod att det var omöjligt att vara allergisk mot blåbär, att det inte fanns några kända fall om detta. Därför började jag fundera.
Jag testade igen ta bara lite blåbär men javisst skulle min mage också reagera på en munfull med blåbär. =/
Jag är inte allergisk mot något annat faktiskt. Det finns ingenting annat som slår ut min mage på det här viset. Tja, eller boysenbär brukar också vara dåligt för min mage men det är flera år sedan jag testade på det så jag vet inte riktigt hur jag reagerar idag mot det.
Jo man kan vara allergisk mot blåbär men det är väldigt ovanligt.
Här kan du läsa lite:
De talar också om att det kan handla om känslighet mot salicylsyra, men då borde du märkt av en del reaktioner på en del andra produkter också… Hur som helst så förändrar det ju inte att du inte kan äta blåbär.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
brukar du ha problem med magen? diarré m.m har du någon tarmsjukdom? finns det någon mer mat du reagerar på?
visst kan det vara en överkänslighet eller till o med allergi
men det kan oxå vara till exempel en tarmsjukdom som heter IBS där man kan reagera konstigt på vad man äter
har själv IBS och reagerar ibland på blåbär och ibland inte och det gäller det mesta av maten jag äter man vet aldrig riktigt hur magen kommer att reagera
men jag tycker du tänker klokt blir du så dålig av blåbär så försök att undvika det så gott det går
men visst om du orkar och är envis prova om till exempel ett halvår o se om du får samma reaktion….blir det samma så undvik det men skulle det gå bättre så ät blåbär nångång ibland
#4 Nej, jag brukar annars inte ha problem med magen och jag har ingen tarmsjukdom vad jag vet av åtminstone. Det är nog endast bär som jag reagerar på, boysenbär och blåbär.
Jag har varit envis i mååånga år redan. Jag har testat äta blåbär och sen haft ett års uppehåll och ibland längre men min mage har nog alltid reagerat på samma sätt seb då jag väl har börjat äta blåbär igen.