Etikettallmänt-om-allergier
Läst 5399 ggr
Rebeccaa
2015-03-08, 00:21

Vad kan det här vara?

Har fått konstiga utslag på kroppen, kan det vara allergi?  Någon som har nån aning om vad det skulle kunna vara? Funderar även på om det kan vara psoriasis?

VildaVittra
2015-03-08, 00:27

Ser inte vart på kroppen det är, men det ser ut som när man haft en metallknapp mot huden, som nickelallergi. 

Har du fler och vart sitter dom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rebeccaa
2015-03-08, 00:28

jag har dom på magen och rygg, jag använder dock sällan smycken. Men när ja har örhängen så kan de ibland klia bakom öronen..

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Rebeccaa
2015-03-08, 00:29

VildaVittra
2015-03-08, 00:57

Kolla på dina kläder om det sitter metallbitar på de ställena. Det kan ju vara från behåknäppningen osv. 

Jag tycker inte det ser ut som psoriasis, utan mer som just någon kontaktallergi.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rebeccaa
2015-03-08, 01:01

Har ju aldrig märkt av det tidigare så känns konstigt om det skulle dyka upp nu.. Har inga metallbitar som är i närheten av stället förutom byxknappen vet dock inte om det är nickel och sedan bhn heller ingen aning om det finns nickel i det.. :/ 

VildaVittra
2015-03-08, 01:05

#5 Det är i regel nickel i metalldetaljer på kläderna och man kan få allergier även sent i livet, jag blev allergisk mot fisk som 37-åring.

Rebeccaa
2015-03-08, 01:13

Jaha okej, hm.. Ska till vårdcentralen på måndag hade ja tänkt iallafall! Har varit så orolig för att de ska va psoriasis då min far har det.. #6

OlgaMaria
2015-03-08, 08:46

Jag antar att de uppstått ganska plötsligt och att du inte haft problemen förut? Jag tror nog att det inte är vare sig allergi eller psoriasis isåfall.

Det skulle kunna vara ringorm, medaljongsjuka eller möjligen skabb eller något annat. Bra att du ska till vårdcentralen och kolla. Har du några djur? Man kan bli smittad med t ex ringorm från dem.

Kliar utslagen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rebeccaa
2015-03-08, 10:35

Ja de uppstod plötsligt, har även funderat på ringorm men är ju inte riktigt någon ring runt.. Ja jag har en hamster hemma, det är väll inte så vanligt att hamstrar får ringorm ? Ja de kliar men inte hela tiden, oftast när jag ska sova! #8

OlgaMaria
2015-03-08, 11:38

Jo ringorm är vanligt hos hamstrar. Ringen brukar synas först när det börjar läka. Ringorm är ganska svårbehandlat och tar flera veckor eller mer innan det går bort. Det är också smittsamt så undvik att klia. Byt kläder varje dag och byt sängkläder nu innan du börjar behandling. Städa hamstrarnas bur ordentligt och titta igenom deras päls noggrant för att se om du kan hitta några utslag. Du får väl ta råd från någon veterinär hur du ska behandla dem om de har det. Tvätta alltid händerna efter du har hanterat djuren.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen