Reaktion
Jag har alltid kunnat äta Start Musli Naturell tidigare i mitt liv, men för nåt år sedan provade jag köpa hem det och äta igen. Men då fick jag typisk allergisk reaktion… illamående och tjock i halsen.
Jag är inte allergisk mot nötter, men däremot kanel.
Men när jag kollar vad start naturell innehåller, så kan jag inte förstå vad jag reagerade mot, för kanel finns inte med. Vad kan det ha varit?
START! NATURELL
Klassiska START! är en härligt krispig müsli som finns i flera varianter, med eller utan frukt och bär. Med START! på frukostbordet får du en oslagbar smakupplevelse. Välj gärna en osötad mejeriprodukt och gärna ett fullkornsbröd till en START-frukost.
Vikt: 750 g och 1,3 kg
Innehållsdeklaration:
Havregryn, socker, vegetabilisk olja, sirap, veteflingor, vetegroddar, glukossirap, vetekli, salt, vaniljarom. Kan innehålla spår av nötter.
Näringsvärden per 100g:
- Energi: 1850 kj
- Energi: 450 kcal
- Protein: 11 g
- Kolhydrater: 60 g
- varav sockerarter: 20 g
- Fett: 16 g
- varav mättat fett: 5 g
- Kostfiber: 7,5 g
- Natrium: 0,2 g
Jag tål inte kanel, men om kanelen är kokt eller stekt eller varit i ugnen, då kan jag äta den.
Är det inget annat förutom kanel du inte tål? Svårt att svara på din fråga. Ev, kan ju muslin innehållit spår av kanel. Eftersom det inte är så vanligt med allergi mot kanel måste de kanske inte skriva ut det. Du kan alltid maila och fråga om det kan ha varit så. De tillverkar säkert andra flingprodukter med kanel.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Ja det kan ju funnits spår av kanel där. Det finns även vissa färgämnen och konserveringsmedel som jag är överkänslig mot.
Sådana saker kan ju säkert smyga sig in i allt möjligt. Då kan det kanske också finnas vissa bekämpningsmedel du är känslig mot. Du får kanske göra din egen müsli på saker du vet att du tål. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Ja får göra min egen musli 🙂 Synd, jag minns att jag älskade Start musli i yngre dagar.
kan vara så att de inte framställt vaniljaromen från vanilstänger utan kemiskt så det kan vara det du reagerar på