Annons:
Etikettmedicin
Läst 3031 ggr
Jazmin1e
2015-07-01 22:46

Ta allergimedicin även om fått kortisonspruta?

Hej,

Någon som har erfarenhet av kortisonsprutor (Depo-Medrol) för att lindra allergi, eksem och utslag? Jag har nyligen fått min andra spruta i år för har såna problem..  Förra året när jag fick spruta sa min allergiläkare kunde ta en allergitablett (desloratadine actavis) om dagen om ville.  Brukar vanligtvis ta 4 stycken om dagen. 

Hur har ni gjort? När har ni börjat med med den dosen ni hade innan? 

Jag vill ju börja innan eksem och så kommer tillbaka för annars känns det som inte kommer försvinna igen. Samtidigt känns det inte bra ta för mycket medicin i onödan. 

Tyvärr har min allergiläkare semester i flera veckor nu så kan inte rådfråga han. Det är inte heller han som gett mig sprutorna i år så har inte kunnat fråga.  De på vårdcentralen verkar knappt veta någonting.

Annons:
OlgaMaria
2015-07-02 16:07
#1

Läkaren som sa att du kunde ta en tablett om dagen, visste han om att du brukar ta 4 tabletter? Han kanske bara menade att det går bra att fortsätta ta allergimedicin.

Kortison och antihistamin fungerar ju olika och borde inte vara några problem alls att kombinera. Ta den allergimedicin du behöver skulle jag säga.

Vet du varför du får eksem?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jazmin1e
2015-07-02 16:56
#2

Han vet att jag brukar ta så många. Ja kanske det. Förstod inte riktigt vad han sa då. Okej vad bra för känner behöver i alla fall ta en morgon och kväll. Jag får värre eksem så fort pollen börjar. Under vintern är det alltid bättre. Sen har jag kvalsterallergi och hund så blir mycket på en gång. Särskilt när måste träffa hundar nu under sommaren.

OlgaMaria
2015-07-02 17:48
#3

Vad jobbigt! Men med eksem så finns det ofta födoämnesallergier i botten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2015-08-03 19:44
#4

Desloratadin är en antihistamin så den verkar på annat sätt än sprutan.. tror de kan komplettera varandra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: