Överdriven laktosskräck skymmer sjukdomsrisk
Mjölkhyllorna i butiken dignar numera av laktosfria produkter och i Lunds kommun har mer än vart tionde skolbarn intyg om laktosintolerans, mot några få procent för tre år sedan. Vad har hänt? Och vilka sjukdomar förblir dolda när allt fler symtom från tarmen skylls på mjölken?
**http://www.vetenskaphalsa.se/overdriven-laktosskrack-skymmer-sjukdomsrisk/
**
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
nja jag tycker den artikeln är lite felaktig
tycker det borde vara en självklarhet att man vid laktosintolerans misstanke utreder ordentligt och först tittar på glutenintolerans tarmsjukdomar och annat och hittas där inget så prova med laktosfri kost och efter några veckor prova vanlig mjölk igen och blir det problem ja då är det laktosintolerans
och det är helt felaktigt att laktosintoleranta barn ska äta vanlig mat i skolan den brukar alltid innehålla en stor mängd mjölk och barnet kan bli rejält dålig av maten
laktosfri kost måste erbjudas av skolan anser jag om man har läkarintyg
både jag och mitt barn är laktosintoleranta jag är vuxen och har inte brytt mig om att utreda varför utan jag mår bättre av laktosfri kost och då håller jag mig till det
mitt barn däremot är ordentligt utrett men inget annat än laktosintolerans har kunnat påvisas och mitt barn kan absolut inte äta den vanliga skolmaten då blir det svåra magsmärtor och diarré och missar flera lektioner då det blir att sitta på toa istället
#1 Glutenintolerans är inte alltid lätt att diagnosticera. Och i ert fall kanske man borde testa både laktos- och glutenfritt en tid för att sedan först prova att tillsätta vanliga mjölkprodukter. Klarar man dem då kanske besvären faktiskt beror på en glutenkänslighet. Förstår att ni vill undvika laktos då ni inte mår bra av det, men då ni inte testat glutenfritt kan ni ju inte veta om besvären beror på gluten. Kan också finnas andra förklaringar.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus