Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 16511 ggr
[lucke]
5/10/10, 12:37 PM

Allergivänligaste smådjuret?

Syskontrollet ska ev skaffa husdjur, och nu undrar jag vilket djur som anses mest allergivänligt? (det är förstås inte han som är allergisk, utan jag hans moster)

 Det som kommit på tal är marsvin, ev guldhamster… Hur är det med gerbiler? Och vet någon ifall någon speciell pälstyp på marsvin och hamster är mer allergivänlig?

Tacksam för svar! (jag har själv tamråttor och tål dem)

Annons:
Punkten
5/10/10, 1:37 PM
#1

Den uppfattningen jag har är att gerbiler är ganska allergiovängliga. Fick det bekräftat på Spånga gymnasiums djurexpo när jag pratade med gerbilförbundet. Jag har själv gerbiler trots min allergi, och jag har inte reagerat på dem. Det beror ju självklart på hur svår allergi man har, jag äter redan tabletter dagligen för illrarna och pollen så det kan vara det. Men jag känner många allergiker som kan ha gerbiler utan några problem :)

[lucke]
5/10/10, 1:39 PM
#2

Är gerbiler nattaktiva? Vill väl helst ha ett djur som är vaket på dagarna har jag förstått…

Mainebusters
5/10/10, 3:29 PM
#3

Jag är allergiker/astmatiker och har "genomgått" fyra gerbiler.. inga problem! Problemet isåfall ligger i att jag inte kan använda hö eller spån. Vi hade Toa-Lätt och sedan fick de massvis med kartonger som de bet sönder och det blev extra "spån".

Min dotter är pälsallergiker och hon tålde dem hur fint som helst, och hon grejade en hel del med dem.

Nattaktiva? Ja, inte vill jag ha dem i sovrummet om natten inte.. Flört

Helt underbara små djur, och väldigt beroendeframkallande. Har man en gång haft dessa små sötsaker, så blir man sugen på fler. Jag vill gärna ha ett par, men då ska det vara småttingar, helst från en uppfödare. Men har hört att det finns fina på Grizzly med..

Men som sagt, det är bra att tänka på vad man har i buren, det kan ju vara det som framkallar allergin också..

[Tassy]
5/10/10, 5:58 PM
#4

Gerbiler anses som allergivänliga ja, om man ska använda den termen. Egentligen finns det inga allergivänliga pälsdjur, utan vissa tål bara vissa djurslag bättre helt enkelt.

Gerbiler är aktiva i perionder dygnet runt. De är pigga, busiga och roliga att hålla. De är både bra tittedjur och pysseldjur. Lätt att få tam.

De behöver inte hö, men de behöver hlst kunna gräva gångar, vilket kan ge problem med bottenströet.

NinniH
5/10/10, 6:00 PM
#5

Jag går väl lite emot strömmen gällande gerbiler.
Jag är pälsdjursallergiker och har testat gerbiler - jag reagerade ganska fort på dem.
Hamstrar går däremot riktigt bra.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[lucke]
5/10/10, 7:30 PM
#6

Tack för era svar!

Vet inte vad han kommer använda som bottenströ isf, men själv använder jag bara Toa-lätt till mina djur. Så gerbiler funkar att hålla i, de är inte så helfnattiga som de verkar?Skrattande

Annons:
[Tassy]
5/10/10, 8:10 PM
#7

#6 man får välja sin uppfödare med omsorg. Var nogaed att de avlar i huvudsak på temperamentet, inte färg, så har du goda chanser att få mysproppar

[lucke]
5/10/10, 8:20 PM
#8

Borde vara en självklarhet, kan man tycka…Obestämd

[Tassy]
5/10/10, 8:33 PM
#9

Ja absolut. Så är tyvärr inte fallet i gerbilvärlden. Man vill ha snygga färger att tävla med - till vilket pris som helst. Medelåldern har sjunkit kraftigt under de åren jag har sett. Sjukdomarna eskalerar också fort, son hos de flesta sönderavlade djur.

[lucke]
5/10/10, 9:01 PM
#10

Hur gamla blir de ungefär? Kan de bo i en stor, hög hamsterbur? Vet att det pratats lite om marsvin också…

Daniglitter
5/12/10, 12:14 PM
#11

Jag är allergisk mot det flesta djur, men vissa djur går bra. Min bästa kompi har 2 marsvin och en guldhamster och jag kan vara med dom djuren. Jag vet också att hermelin kaniner är en allergi vänlig kanin ras, har haft en själv.Tungan ute

NinniH
5/12/10, 6:12 PM
#12

#11: Hermelin räknas inte som en allergivänlig ras alls faktiskt. =)
Likväl som att rottweiler inte räknas som allergivänliga, trots att jag som allergiker tål dessa.
Det är ju så himla individuellt och det är nog fler som inte tål än som tål.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[lucke]
5/21/10, 2:42 PM
#13

Det blev två marsvin (skinny´s) men jag är hyperallergisk mot dem. Hade en i famnen igår och förutom hösnuva fick jag eksem på armen som hon låg mot. Jaja, huvudsaken är ju att syskontrollen tål demGlad

Annons:
[pummis]
5/6/11, 4:33 PM
#14

För mig är hamstrar och råttor det värsta tänkbara när det kommer till smådjur och allergi..

Gerbiler verkar däremot funka bra (då jag varit hemma hos vänner med sådana utan några som helst allergiska reaktioner)

Jag har haft kanin och marsvin. Dem tålde jag faktiskt.. däremot kunde jag inte ha kvar dem pga av att jag var allergisk mot hööet (som de ju måste ha!) :(

[lucke]
5/6/11, 10:22 PM
#15

Vad olika det är, pälsdjursallergi… Skulle vara intressant att testa om jag tål kanin och iller- men troligen inte då jag är så jäkla allergisk mot alla djur jag träffat på, utom rådisar då. Rexkaniner är otroligt fina- men tror inte att jag heller tål hö tyvärr (har pollenallergi)Rynkar på näsan

Wand
5/7/11, 8:28 AM
#16

Jag har en lillasyster med extrem astma och allergi för hö och djur. Men gerbilerna känner hon ingenting av. Jag själv är också pälsdjursallergiker (brukar dock inte bry mig om detta, djur betyder för mycket för mig) men som sagt, mina gerbiler fungerar kanon. De är bra också på det viset att de är 100% luktfria, och de kräver inget hö. På så vis slipper man också stark lukt som kan irritera på allergin. 

Dessutom är gerbiler roliga djur, för de är vakna dygnet runt. Sover 20-30 minuter och sedan är de vakna och på språng en stund, sedan sover de lite till osv. 

Marsvin, kaniner, katter, långhåriga hundar och hästar tål jag inte alls. Speciellt inte kanin och marsvin, vet inte riktigt vad det är som gör det. Men som sagt, gerbilerna funkar, och de flesta (inte exakt alla, såklart) allergiker säger samma sak.  

Sedan har jag hört att afrikansk pygmeigelkott ska vara ganska bra för pälsdjursallergiker, men det är ju ett lite speciellt djur.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[lucke]
5/8/11, 8:28 PM
#17

#16 Men då kanske du även tål råttor? Råttor är ju också väldigt roliga och sociala djur.

Igelkottar är vansinnigt söta men de tycks inte vara så sociala och tama som råttor tyvärr…

Wand
5/8/11, 8:38 PM
#18

#17 Jag kan vara nära råttor, men inte hålla på med dem själv för då blir jag kliig i ögonen om jag inte tvättar händerna. Sedan när jag träffar råttor på djuraffär så brukar jag känna lite mer, men det är nog för att det blir en starkare lukt där med tanke på hur många det är till skillnad från en eller två. Dock så har jag aldrig tyckt om råttor riktigt, men det är väl en smaksak!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[lucke]
5/8/11, 8:55 PM
#19

Aha. Nä, alla är inte lika förtjusta i rådisar som jag ärTungan ute

Rebbie
8/11/11, 9:49 PM
#20

Jag är pälsdjursallergisk men har en långhårig guldhamster och det går bra. Visst känner jag av honom lite ibland då och då, men man umgås inte så värst mycket med en hamster då de är nattaktiva + att de inte behöver hö (som jag reagerar på). Ett tips är en duna-bur då gallerburar kan släppa ut mer damm och sånt än dunas. Bara rekommenderar till blivande allergiska hamsterägare! :) Kanske skaffar gerbiler efter hamstern (min "profilbild").

Annons:
Wand
8/11/11, 9:57 PM
#21

Haha vad lustigt, skrev ett litet inlägg här och insåg sedan att jag redan skrivit en gång.

*går inte ta bort i efterhand*

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[ElisabethYL]
8/12/11, 8:11 PM
#22

#21 Det är bara att du säger till, så hjälper jag gärna till…

Jag har själv 4 kaniner, men känner ibland av de (de perioderna som jag använder fel bottenströ) - så jag har själv funderat på om jag har nån överkänslighet där, men inte fått utslag på allergitest… Men det fungerar om jag blandar toa-lätt och tidningspapper samt gör rent tillräckligt ofta… Rex-kaniner sägs av vissa vara allergivänligare, men så länge det fungerar med mina små pälsbollar behåller jag de jag har nu.. Glad Men sen blir det nog någon rexpälsad kaninras för min del.

[lucke]
8/14/11, 2:45 PM
#23

Jag skulle gärna ha kanin, men tror nog att det skulle vara omöjligt då jag är pollenallergiker plus att jag kanske inte tål djuren (har iof inte testat). Men tycker att Rex-kaniner är otroligt finaKyss.

[ElisabethYL]
8/14/11, 4:39 PM
#24

Ja, pollenallergi och djur som måste ha hö fungerar ju inte Rynkar på näsan

[lucke]
8/14/11, 4:47 PM
#25

Nä, känns tyvärr ganska kört…

Punkten
9/21/11, 11:17 AM
#26

Det är helt klart individuellt. Jag började visa tecken på pälsallergi för ett antal år sedan som sedan bara blev värre och värre. Idag kan jag inte ens stå i närheten av en hund på pendeltåget utan att känna hur det blir allt svårare att andas och ögonen tåras.

Däremot har jag en hel drös med gerbiler som vi föder upp och har absolut inga problem. Jag har även 4 illrar. Många säger att de inte reagerar på illrar. Jag reagerade lite i början men sen gick det bort. Nu kan jag vara hemma hos folk som har betydligt fler illrar än jag, men har fortfarande problem med katt, hund, häst, osv.

Man får helt enkelt testa sig fram. Hälsa på hos folk som har olika djur och känna efter. Jag skulle tex aldrig kunna ha mina två råttor i sovrummet där man spenderar en längre tid. Jag vaknar med andnöd.

stjernblomman77
9/8/15, 11:57 PM
#27

För mig funkar gerbiler jättebra är väldigt allergisk mot andra pälsdjur som hundar, katter och marsviner. Är så glad att vi kan ha gerbiler :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: