Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 5041 ggr
majlar
2015-10-07 11:43
0

Nässelutslag

Hej på er. Jag har en fundering angående Nässelutslag. Jag har haft märkliga utslag på fötterna hela sommaren, till slut fick jag en cortisonkräm att stryka på Beta nånting. Sen fick jag plötsligt utslag under en guldring. Jag har nickelallergi, men eftersom jag är noga med att inte ha något nickel på mig så har jag klarat mig ifrån dom utslagen. 

Nu i helgen var jag hemma hos min son, som har flyttat och min man skulle hjälpa honom att lägga nya golv överallt. Dom sågade ju till bräder och det blev mycket spån.  Första natten gick bra, men andra natten kände jag mig stressad och svälld, vaknade flera gånger.

När jag gick upp och fick se mig i spegeln så var jag svälld i ansiktet och ögonen, prickig med vita fält runt. Jag hade även utslag på bröstet och armvecken och ner på underarmarna, det stack mer än kliade. 

På tisdagen åkte jag akut till doktorn då det började sticka i halsen, men inte svälld. Där fick jag Tavegil, och inget mer. Ingen ordination om hur länge jag skulle äta och han var inte intresserad av att ta reda på vad orsaken kunde vara. Jag fattar väl att inte det går på en akuttid, men jag kände mig väldigt överkörd.

Åkte hem och tog tabletter och däckade direkt, sen läste jag på informationsbladet att man kan bli väldigt trött. 

Nu undrar jag om det är någon som har upplevt något liknande och kan säga vad det är jag drabbats av. Hur länge ska det vara så här. Tacksam för tips.

OlgaMaria
2015-10-07 12:23
1

Har du några allergier/överkänsligheter som du känner till sen tidigare, förutom nickel?

Guldallergi är ganska vanligt så inte konstigt om du drabbats av det. Det kan nog vara bra om du avstår från alla smycken nu ett tag eftersom du verkar vara rejält drabbad av allergi nu. Det är bra om man kan avlasta kroppen så mycket som möjligt eftersom den annars lätt utvecklar nya allergier.

Spån är ju allergiframkallande så inte konstigt om du reagerade på det.

Det vore ju bra om du fick komma i kontakt med en bra allergiläkare som kan hjälpa dig att reda ut allting. Ring Vårdcentralen. Det är nog också bra om du tar antihistaminer nu så om du funkar för dig kan du ju ta Tavegyl på kvällen när du ska sova.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

majlar
2015-10-07 16:41
0

Bara att jag får eksem av plåster. Om det inte går över tänker jag söka igen för det är ju inte det trevligaste att  gå omkring och inte veta, vad det är som orsakar det. 

Tack OlgaMaria för att du svarade.

snigelpiga
2015-10-07 20:29
2

Majlar,  jag känner igen din beskrivning.  Har haft svåra perioder med nässelutslag under mitt liv.  Det togs ganska lång tid innan jag fick veta orsaken, men det hände i slutet.  Jag reagerar väldigt snabbt och kraftigt mot allt sorts synliga mögel, men även mot osynliga mögelspår i luften och textiler.  

Tavegyl/Tavegil vad den heter nuförtiden hjälper bra, men jag har fått i svåraste perioder även Cortison och Adrenalin. 

Jag hoppas att det kommer fram småningom vad som orsakade din reaktion, och att reaktionerna håller sig borta.  De är jättejobbiga och påfrestande både till kroppen och psyket.   Tanke kram till mig från mig.

majlar
2015-10-08 09:58
1

Tack snigelpiga, för kramen.

Min son ringde och berättade att, när dom tog bort listerna i ett av rummen så var det svartmögel bakom. Kan det ha varit det som jag reagerade emot. Man blir superstressad av att inte veta. 

Har försökt att äta av Tavegilen, men blir så trött så jag blir svimfärdig.  Jag köpte Loratadin och provar det.

Jag har sjögrens och diabetes typ 2 och fibro på köpet, så jag är ju redan trött.

OlgaMaria
2015-10-08 10:34
1

Ja, så klart det kan ha varit svartmöglet du reagerade på då. 

Är man allergisk mot mögel så brukar man inte tåla syntetisk citronsyra som finns som tillsats i väldigt mycket mat och i nästan alla hygienprodukter. Kolla efter citronsyra, citric acid - E330. Många berättar om att de blivit av med sina allergisymptom då de uteslutit citronsyra ur sin kost. Hoppas du har ett mögelfritt hem!?

Loratadin brukar också ge trötthet som biverkning. Kolla efter Aerius, Desloratadin eller Kestine.

majlar
2015-10-08 10:45
0

Tack för värdefull information.

Är dom preparaten som du nämnde bättre. Iså fall ska jag prova.

OlgaMaria
2015-10-08 10:50
1

Ja, de är kända för att inte ge trötthet och huvudvärk som biverkning. Aerius är bäst och Desloratadin är en kopia av Aerius. Är osäker om båda finns receptfritt? Kestine är också bra men jag blir liiite trött av den ändå.

snigelpiga
2015-10-08 17:37
1

#4  Varsågod Majlar.  Jag inser att det var möjligt att du reagerade mot mögel spåren i inomhusluften. 

Mina reaktioner började så också att jag fick svullnader, mest i ansiktet, och samtidigt Urticaria över hela kroppen.  Sedan hittades gammal vattenskada och mögel i lägenhet var jag bodde då.  Jag gick igenom många utredningar och i slutet fick jag diagnos, Kemisk intolerans. 

Tavegyl hjälper mest mot klåda och svullnader, men jag tar Cetirizin nuförtiden när jag bor i lägenhet var jag inte känner finnas mögelgömmor.  Men jag har även svår kvalsterallergi och kvalster inte är lätt att undvika.

majlar
2015-10-08 17:57
1

Usch va mycket konstigt det finns, man fattar inte det förräns man själv blir drabbad.  Jag har ju nickelallergi, men det kan man ju undvika. Värre med damm och kvalster och annat som finns runt omkring utan att man ser det. Hua, jag blir lite rädd. Kram