Testa mjölkallergi
För några veckor sedan av en ren slump började jag läsa om mjölkallergi, alltså att man är allergisk mot mjölkprotein. Symtomen torr hud , eksem och svullnad runt ögonen stämde överens med mina symtom. Så bestämde mig för att testa utesluta mjölkprodukter. Nu har det gått 3 veckor drygt och alla mina utslag/eksem är borta. Huden är len igen och inte alls torr. Ingen svullnad runt ögonen längre. Bara liiite på morgonen ibland men är allergisk mot kvalster så.. Jag har länge kämpat med utslag och eksem och alltid trott är på grund av pollen och kvalster som jag är allergisk mot. Så känns underbart att ha normal hud igen. Så min slutsats är att jag är allergisk mot mjölkprotein? Min sambo tycker dock det inte alls är säkert att det är så utan att jag ska testa börja med mjölk igen. Jag har inte lust få tillbaka alla problem igen och sen vänta en gång till tills det är borta. Vad tycker ni jag ska göra ? Testa börja med mjölk igen ? Kan jag be min allergiläkare göra något test för se om jag är allergisk mot mjölk ? Eller helt enkelt bara fortsätta utesluta mjölkprotein? Känns som en del inte kommer ta mig seriöst om jag inte har på papper att är mjölkprotein .

Mm.. som sambon säger.. mjölkproteinallergi visar sig som regel på mycket allvarligare sätt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag var mjölkallergiker när jag var yngre, det har dock försvunnit när jag växt upp. Jag fick också problem med eksem om jag fick i mig mjölkprotein. Om du har testat utesluta mjölkprotein och det nu blivit bättre så känns det väldigt troligt att mjölkproteinet är problemet. Jag har varit allergisk sedan födseln så jag kan inte minnas att de gjort ett test, men det bör att gå att göra ett helt vanligt allergitest även för mjölkprotein. Det jag skulle göra i din situation är att be om att få göra ett allergitest för att se om du är allergisk och samtidigt fortsätta utesluta mjölkprotein. Om det nu hjälper så är det onödigt att återgå till den tidigare kosten bara för att få ett svar på vad som var problemet.
#1 Har åkt in flera gånger till akuten senaste 2 åren på grund av att mitt ansikte varit så svullet att inte kan se knappt och hela kroppen är täckta med stora röda utslag. Tagit kortisonsprutor flera gånger för att bli väck med mina utslag/eksem/svullnad. Samt gått på kortisonkurer. Så allvarligt har det varit tycker jag själv. Senaste gången var 1 vecka innan jag börjar utesluta mjölk som mina ögonen blev jättesvullna och utslag på halsen..

Då ser det mer ut som riktig allergi!
Och då är man som regel oxå allergisk mot soya.. samt diverse shampon, tvål och andra hygienprodukter.
Man kan göra ett enkelt pricktest.
#2 Jag är 20 år nu så vet inte hur stor chans det är att det växer bort i så fall? Ja det känns onödigt börja med mjölkprotein igen, bara jobbigt att höra dom som inte tror på en och få höra att det är en ren slump, så vore skönt få det bevisat.
Kanske ska kontakta allergiläkaren och fråga om kan göra test då.
#4 Vad bra med pricktest trodde skulle vara mer komplicerat.

Små barn kan få allergiska reaktioner av mjölkprotein.. och en hel massa annat oxå.
Dock är det vanligt att sådant försvinner så småningom.. men du är 20.. då är du inte ett litet barn längre!
Det går bra att leva utan mjölk.. jag är laktosintollerant så här blir det inte så mycket mejerier.. förutom smör och ost!
Ost bör du undvika.. det är till stora delar stelnat mjölkprotein!
Förr eller senare lär du få i dig kasein hur som helst.. då lär du märka skillnaden.
För det är oftast kaseinet man är allergisk mot.. inte vassleproteinet.
#5 Nej jag tror nog inte det kommer växa bort för dig, tyvärr :/
Att ha utslag/eksem är tillräckligt allvarligt! Och nu har du ändå haft betydligt värre symptom än så. Mjölkproteinallergi kan visa sig på många olika sätt och det är väldigt olika när det gäller hur allvarliga symptomen är. Det kan också vara bättre/sämre under olika tider i livet.
Jag tycker det låter solklart att du har mjölkallergi. Antagligen räcker det också att prova att dricka mjölk en gång för att du ska kunna avgöra om du tål det eller inte. Nu när du varit mjölkfri en tid tror jag din kropp kommer ge en tydlig reaktion på mjölk ifall du skulle provocera. Du behöver alltså inte gå tillbaka till din gamla kost utan en enkel provokation räcker säkert. Drick mjölk t ex och vänta i några dagar för att se vad som händer. För vissa kommer symptomen direkt, för andra dröjer det 12 timmar eller mer innan symptomen kommer.
Som du säkert vet visar sig inte alltid mjölkallergi på blodprov eller pricktest. Det säkraste är faktiskt att själv testa och sedan provocera. Du måste bara lita på dig själv och stå för det. Jag har lyssnat till en expert på mjölkallergi som talade på sjukhuset och hon betonade att det enda som är 100% säkert är att testa själv att utesluta en tid och sedan provocera, och utvärdera symptomen. Lita på dig själv!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Herregud varför ska du utsätta dig för det igen , blir själv dålig om jag äter gluten / mjölkprotein . Alltså undviker jag det , behöver inget intyg ifrån någon Läkare för ha bevis . Jag vet vad jag tål och inte , det är väl så för dig också ? De som inte har problem med det här vet inte vad det vill säga " prova en gång till och se om du verkligen inte tål det " eller hur !?