Allergier iFokus

Allergier

Etikettöverkänslighet
Läst 4981 ggr
[candy_suki]
2015-09-13 21:10
0

Psykis Allergi

Ha ni någonsin hört av "psykis" allergi? Fick reda på det idag. Jag vet inte vad psykis allergi riktig är men det är vad jag har hört. Man är inte allergisk mot något men när man äter något man inte gilla "skapa" man symtom själv. Jag tror att jag har "psykis"allergi… Jag kan äta grönsaker men gilla inte det, vissa tycker jag om men inte de flesta. När jag tvinga mig själv att äta grönsaker och andra saker jag inte gilla vill jag kräckas… Tror ni att du finns något "botmedel" till den här?

OlgaMaria
2015-09-13 21:32
3

Illamående behöver inte vara ett allergisymptom. Det kanske är så att du har lätt för att bli illamående helt enkelt. Det skulle kunna bero på att du har dålig tarmflora. Ät probiotika, syrade grönsaker och försök dra ner på socker och dålig mat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[candy_suki]
2015-09-13 21:53
0

#1 Nja, jag menar att innan jag ens stoppa in maten vill jag kräckas. Innan jag ens har svalt den… Det är inte riktig allergi….det är något jag ha psykis?

OlgaMaria
2015-09-13 22:05
0

Ja jag tror nog inte att det är allergi. Det är inte så vanligt att man är allergisk mot grönsaker, förutom typ tomat och morot.

Psykisk allergi skulle väl kunna vara ett uttryck för att beskriva att man inte är allergisk men har en stark motvilja rent psykiskt mot viss mat.

Men det jag menar på i #1 är att det inte behöver vara bara något psykiskt, men för den sakens skull behöver det inte vara allergi. Om viss mat får dig att bli illamående så kan illamåendet göra sig påmint bara av att se eller känna lukten eller tänka på sådan mat. Men problem med illamående brukar ofta bero på att man har dålig tarmflora.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Ruffsetuss]
2015-10-27 19:17
1

Varför tvinga sig sJälv att äta något man inte tycker om o håller på att kräkas av ? Aldrig hört talas om något som heter Psykisk allergi 😕

Fridaaaa
2015-10-27 19:56
1

Det brukar vara psykiskt ja, men ingen "allergi".

Jag är likadan, är det undermedvetet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[candy_suki]
2015-10-29 21:43
0

#4 #5 Precis, förlåt, jag kanske borde lägga denna inlägg på psykologi. 

Man behöver inte tvinga själv att äta något man inte tycker om men det är grönsaker och det är nyttig och bra, det är därför jag försöker ''trycka'' in i mig även fast jag hatar det, nu har det blivit bättre. :)

[Ruffsetuss]
2015-10-30 10:42
0

Det finns kosttillskott du lär knappast Få skörbjugg idag 😉

Fridaaaa
2015-10-30 14:36
0

#6 FInns annat nyttigt också :) Ät de grönsaker du gillar :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[candy_suki]
2015-10-30 22:17
0

#7 Ha tänkt på det :D min mamma säger ''ska du äta, ska du äta från ''riktig'' mat''

#8 Det finns bara några få tal jag gillar :/ så jag måste få i mig lite av allt. Mycket av allt är ju inte alltid bra.

viktoria91
2015-11-13 12:50
0

Vi hade en i vår klass som var allergisk mot pälsdjur sa hon, så vi skulle se till att inte ha hår på kläderna. Själv hängde hon i stall med hundar och katter. Kan säga att jag aldrig brydde mig om hennes "rena-kläder-krav".

[LadyK]
2015-11-14 00:44
0

Vet inte om detta är relevant men jag har under lång tid mått väldigt dåligt på min arbetsplats med vuxenmobbning mm. Jag har mått väldigt dåligt psykiskt och har utvecklat pollenallergi, pälsdjursallergi, IBS som övergått i gluten och laktosintolerans. Lagom kul kan jag säga från att ha varit fri från allergier i 38 år till detta 3 år senare.