Allergisk mot kosttillskott?
Jag tror jag är allergisk mot vissa kosttillskott. Har vid olika tillfällen ätit Super C Complex 1000 från Great Earth samt Mega B-komplex från Holistics. Efter ett par dagar får jag röda blemmor i ansiktet med små vätskefyllda blåsor i mitten. De kliar inte och går att peta hål på enkelt med en nagel. Slutar jag med preparaten försvinner blemmorna. Har ringt bägge tillverkarna och frågat men de har ALDRIG haft något sådant klagomål förut. Undrar därför om någon här varit med om nåt liknande?
Är du allergisk mot något annat? Har du någonsin haft en allergisk reaktion mot något (annat) som liknar dessa symptom? Det skulle ju kunna vara någon process som sätts igång i kroppen av kosttillskotten. Allergiska reaktioner på huden är oftast förknippade med klåda.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Hej OlgaMaria,
Nej det enda jag vet att jag är överkänslig mot är klor (kan inte gå på badhus) samt en viss typ av P-piller som jag åt i ungdomen. Men då fick jag utslag över hela kroppen som kliade, nu är det bara "blemmor" i ansiktet.
Okej. Är ju svårt att veta vad som är vad. Så länge som blemmorna inte kliar tycker jag det låter troligare att det är någon form av utrensning eller liknande som sker när du tar kosttillskotten. Jag har konstaterad zinkbrist men när jag tog tillskott av det fick jag massvis med finnar så jag gav upp. Ska göra ett nytt mer försiktigt försök nu. Om man har brist är det ju också troligt att det händer väldigt mycket i kroppen då man börjar tillföra detta.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag ringde och pratade med kundtjänst och konsulenten där sa att det eventuellt kunde vara utrensning, men den borde inte hålla på så länge som 3 veckor.
Nu skippar jag B- och C-vitamintabletterna och börjar morgonen med ett glass pressad citronsaft istället.
Jag gissar på att det kan vara något bindmedel eller bulkmedel i tabletterna som jag är överkänslig mot
För c-vitamin kan man ta vanlig askorbinsyra, från mataffären. Det är lite surt, så man får pröva sig fram, om magen tål det. Annars kan man blanda med bikarbonat. Då slipper man bulkmedel.