Annons:
Etikettövrigt-ot
Läst 3082 ggr
OlgaMaria
9/14/15, 9:26 AM

Bakterierna i tarmen styr ditt liv

En väldigt intressant artikel om hur bakterier påverkar oss människor och har effekt på allergier, sjukdomar, känslor och beteenden.

Man varnar för antibiotika som kraftigt rubbar balansen i tarmfloran. Man varnar också för probiotiska tillskott med kanske bara en bakteriestam - dessa kan också skapa obalans genom att just denna stam växer sig för stark och slår ut andra stammar.

http://m.gp.se/nyheter/sverige/1.2828372-bakterierna-i-tarmen-styr-ditt-liv

Själv försöker jag äta surkål minst flera gånger i veckan. Det ger i alla fall mer än 10 olika bakteriestammar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sindri
9/14/15, 9:46 AM
#1

Och inte minst är det väldigt gott!!!!

Det är så spännande och nytt det där med tarmforskning. Har hört en del på radio förut. Bl a om att barn som föds med kejsarsnitt i högre grad drabbas av allergier eftersom de missar en "tarmdusch" från mamma under förlossningen.

Vi kommer säkert att få höra mer framöver om tarmforskning. Skall försöka låna boken Charmen med tarmen och läsa.

OlgaMaria
9/14/15, 10:16 AM
#2

Ja, jag tycker också det känns som att vi redan vet så enormt mycket om det här men ändå gör vi väldigt lite utifrån vad vi vet. Det är helt upp till individen själv att försöka rätta till sin tarmflora, men vården skulle också kunna hjälpa. Varför testar man t ex inte avföringsdonation i större utsräckning mot t ex allergi? Det är ju en mycket enklare väg att gå än t ex allergivaccinationer. Och eftersom man vet att barn som föds med kejsarsnitt oftare får allergier borde man kunna ge dem något vid födseln för att ersätta de bakterier de missar genom den vaginala förlossningen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

amandahurtigh
10/3/15, 6:06 PM
#3

Jag försöker att dämpa min kattallergi genom att utesluta gluten och mjölkprodukter för att på så sätt läka magen och få till en bra tarmflora.

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Christina48
12/22/15, 4:26 PM
#4

Fascinerande detta men inte helt lätt att hantera …

Upp till toppen
Annons: