Först allergisk, sen inte?
När jag var 14 gjorde jag pricktest och det visade sig att jag var allergisk mot hund och lite katt. Nu 6 år senare gjorde jag testet igen och det visande ingenting för hund eller katt?! Jag har inte träffat någon hund eller katt på länge så inte fått chansen känna av utan medicin. Senast gången jag träffade en hund var jag fullproppad i allergimedicin så då kände jag inget.
Jag hann inte diskutera det med läkaren då jag var där för andra allergier som var mer i fokus.
Vad tror ni? Jag själv vågar inte tro att allergin har försvunnit utan gissar på att det bara visa fel den här gången?
Min ena bror var otroligt allergisk mot allt möjligt som liten. Speciellt pälsdjur och mjölkprodukter. Nu, 20+ år senare har han en egen hund och kan äta vilka mjölkprodukter som helst. Vissa allergier kan man växa ifrån utan tvekan. Precis som att vissa allergier kan uppstå plötsligt trots att man aldrig reagerat tidigare. Har en bekant som blev allergisk mot nötter efter 30 år.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ja som #1 säger så kan allergier förändras mycket. Om jag var du skulle jag nog också känna mig lite tveksam till om det stämmer, och även om allergin försvunnit så skulle den ju kunna komma tillbaka ifall du t ex skaffade ett husdjur. Men man får hoppas på det bästa! :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har varit allergisk mot hund - upptäckte det när jag var hundvakt ett dygn och fick röda ögon och blev svullen i ansiktet. Det här var för 20 år sen. Idag har jag egen hund sen 4 år tillbaka och inga besvär alls.
Jag har tidigare också haft besvär av björkpollen som helt försvunnit. Mejeriprodukter och gluten kan jag fortfarande inte äta.
Allergier kan förändras med tiden. Jag var allergisk mot nötter och mandel som liten men nu kan jag äta det problemfritt. Fråga mig inte hur jag kom på att jag inte var allergisk ;)
Min bror var laktosintolerant som liten, nu är det inga problem längre om han inte är typ förkyld då han reagerar med dålig mage om han typ dricker mjölk.
Kan intyga att det stämmer, allergier kan def. förändras med tiden.
Min syster är allergisk mot tomater om hon i samband med det simmar i klorerade bassänger. Vad jag vill få fram med det är att något i ditt liv kan ha förändrats, så din tröskel för hundar höjts och du nu tål dom.
Men köp ingen hund nu, låna en om du vill testa, skriv dagbok då så du ser exakt vad du inte kan kombinera med hund. Det kan vara så enkelt att du var lite snuvig förra gången när du testade positivt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Man kan vara allergisk när man är barn och växa från det. Oftast växer man ifrån det om man blivit allergisk som barn, då brukar det försvinna. Men inte alltid. Man kan också ta allergi-test som visar inga tecken på allergi, fast man nyligen visat tecken på allergi mot detta "ämne".
~Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination circles the world.~ Albert Einstein.
Jag blev allergisk mot björkpollen när jag var ca 35 år. Efter några år fick jag en ordentlig influensa och samma år magsjuka. Sen var allergin borta.
#8 Oj vad lustigt, men härligt att det kom något positivt med sjukdomarna.
#9 Jo, inget ont som inte har nå´t gott med sig 😃
Har hört andra som också blivit av med allergier efter en rejäl magsjuka. Tänker att det är bra att immunsystemet får jobba. Men det kan ju också vara en tillfällighet.
En tillfällighet tror jag inte det är. Men exakt var förklaringen ligger vet jag inte heller. Kanske hade du dragit på dig någon bakterie som gjorde dig allergisk, och magsjukan rensade ut den. Eller något i den stilen… något med tarmfloran gissar jag på i alla fall. :)

Tänker att de framställt serumet för pricktestet efter olika djur? Man är ju inte bara allergisk mot djuren i sig utan vissa individer avger mer allergen än andra. Av de tre katter jag hade för lika många år sen var det bara en av dem som jag var så allergisk mot att jag hade väsande andning och hostade upp blodsmakande slem. Har en av katterna kvar idag och han är jag inte alls allergisk mot. Har ändå gjort pricktest och fått högsta eller nästhögsta grad av allergi mot katt genom det.