Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 1020 ggr
[1990]2
1

Jag blir så himla ledsen.

Man ser till och med missnöjet på första bilden, haha.

Saken är den att jag är pollenallergiker (gräs), är inte överkänslig mot något annat.

Förra veckan satt jag och killen på restaurang när jag plötsligt fick nässelutslag på händerna, började brännas och klia något djävulskt mycket. Gick inte över utan spred sig över hela kroppen vid direktkontakt. Stora röda utslag som på bilderna med upphöjningar. Trodde det hade gått över, men i dag när jag skulle gå ut så poppade det direkt upp i ansiktet igen. Äter nu antihistamin och smörjer in mig.

På måndag tänkte jag gå till vårdcentralen. Men, frågan är, vad kan de göra?
Har ingen som helst aning om vad jag kan vara allergisk mot eller vad det nu är för något, har inte utsatts för något nytt heller. Det roliga är att jag dock varit sjuk de senaste 3 månaderna med körtelfeber och allt möjligt. Kan det vara pga. det? Vet att det bara går att spekulera, men jag blir galen!!

VildaVittra
1

Hade du nya och otvättade kläder på dig? Vad åt och drack du? Lista de sakerna för båda gångerna, börja gärna föra en detaljerad dagbok, så kan du kanske hitta den gemensamma nämnaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[1990]2
1

Hittar absolut ingen gemensam nämnare till utslagen. 

Men någon som vet, - kan man ha blivit utsatt för något och ha kvar 'utslaget' latent i kroppen? Att utslagen/allergi'chocken' eller vad man nu kan kalla det dyker upp flera dagar efter att man blivit utsatt?

fridelfina
1

Gissar att det kanske beror på tidigare lång sjukdomsperiod. Men ändå lite lustigt, flera jag pratat med har lite märkliga kliande sensationer…. Kan det vara nåt speciellt i luften som vi inte är vana vid? Iofs brukar vinterluft ge torr hud så då är man ju känsligare Hoppas du blir bättre och finner lindring!

OlgaMaria
1

De flesta pollenallergiker har ju (eller utvecklar) också korsallergier.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus