Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1998 ggr
Vilda Gruvan väder fenomen
4

Micro vågs-ugn skadlig?

jag kokar mycket vatten till ört The via min micro vågs-ugn . Sedan många år (1990-tal). Nu har min vännina börjat varna mig , att det vattnet kan vara skadligt pga en jonisering (?) av vattnet i kombination med att 3 G-mobil nät utvecklats? Jag vet inte vad jag ska Tro .. Kan det ligga något i det ?

Hoseok
6

Förlåt men det kan vara det roligaste jag hört på länge. Den där människan kan inte veta hur radiovågor fungerar alls.

Nej, det är inte sant. Oroa dig inte.

Zepp
6

Mm.. microvågsungnar, TV apparater och mobiltelefoner är skadliga.. inte så mycket på grund av strålning som att de har tendens att sprida apati, ignorans, egoism och fördommar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

1

enligt er kunskap kan jag fortsätta micra mitt vatten utan rädsla ? Men jag vill inte bli apatisk och fördomsfull , verkligen inte. Det var roligt att ni fick ett gott skratt , med anledning av att jag haft lätt att hålla mig för skratt..

Hoseok
3

#3 Du kan micra vatten, oroa dig inte. :) Du kan inte tänka dig att skaffa en vattenkokare, annars? Eller koka vatten på spisen i kastrull om du känner dig osäker med micro? 

Det är många som är rädda för micros, men det är ingen fara så länge man inte planerar att lägga sig själv i micron. ;)

0

Tack Kneko, nu fick jag mig ett skratt jag med. Micra sig själv , det fick vara en jätte ugn!

Tant Grön
1

Hörde en som sa att man kunde få finnar av micron. 😉

Zepp
0

Det som händer i en Microvågsugn är att den ickejoniserande strålningen ligger på en våglängd som gör att den interagerar med vattenmollekyler som då vibrerar varvid det uppstår friktion och värme.

0

Det finns mycket bra kunskap i forumet . Tack allesammans. Jag ska testa att hitta en vatten kokare (kettel) som passar mina behov . Anledningen Till att jag ej använt det är bland annat mängden vatten som kokas. Minimum 5 dl i vatten kokare mot de 2 dl jag brukar micra. Detta för att spara energi.

0

Det finns mycket bra kunskap i forumet . Tack allesammans. Jag ska testa att hitta en vatten kokare (kettel) som passar mina behov . Anledningen Till att jag ej använt det är bland annat mängden vatten som kokas. Minimum 5 dl i vatten kokare mot de 2 dl jag brukar micra. Detta för att spara energi.

Zepp
1

Det är altså radio/radar-vågor som sänds ut.. samma som till radar/TV/Radio/mobiltelefoner/WIFI/Bluetoth/annat.

Fast de i micron ligger på en våglängd som interagerar med vattenmollekyler som sagt vad.

[LadyK]
0

Jag har en vattenkokare som har maxvolym 0.5 liter kokar 2-2.5 dl till en kopp te eller kaffe på 2 minuter. Har haft den skitlänge och den följer med på alla resor då jag inte överlever någon längre stund utan mitt te eller kaffe.  Lagom stor att packa i väskan och perfekt om man är själv. En kenwood tror jag den heter men vet att det finns fler små vattenkokare.

OlgaMaria
1

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro. Uppfattningen om att det är skadligt med mikrovågsugn är så utbredd och det är inte svårt att hitta långa artiklar om det om man googlar. Så jag använder den faktiskt med måtta. Men den är ju otroligt praktisk, och svår att vara utan. 

Jag läste också någon artikel om att det är skadligt att koka upp vatten en andra gång. Det här är inte samma artikel som jag läste men en liknande. Så har slutat koka upp vatten igen som jag glömt och som blivit kallt. För övrigt ska te smaka som godast om man endast värmer vattnet till typ 95 grader. Det var någonting om att det försvinner syre från vattnet om man kokar det, eller hur det nu var.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
0

Mm.. fantasiskt?

Den största faran med att koka upp vatten är att man kan skålla sig på det varma vattnet.

Vill man koncentrera de spårämnen som finns i vattnet så får man i stort sätt koka bort allt vatten.

Nitrosaminer bildas inte i vatten, det krävs syra.

Och det som avgår vid kokning är inte syre utan vattenånga.

Vatten är en ovanligt stabil förening mellan väte och syre (H2O)det krävs som regel elektrolys för att spjälka det.

OlgaMaria
0

#13 Fast syre avgår ju även i form av vattenånga. Men det kanske just är syrekoncentrationen i vattnet som är betydelsefull för smaket på teet. Detta kan man läsa om i guider för hur man kokar det perfekta teet och handlar alltså bara om små finesser i smaken. Kanske är det därför det finns såna där tekittlar som låter när det kokar. Man måste ju dit på en gång och få det att sluta låta när det börjat koka.

Zepp
1

Jomenvist.. kör inte ditt vatten via elektrolys såvida du inte har en vätgasdriven bil eller något annat!

Om vattenånga avgår så blir koncentrationen av syre i resterande vatten lika.. du måste spjälka vatten på något sätt för att förändra de kemiska egenskaperna och det gör du inte via kokning!

Vad gäller te och kaffe så handlar det oftast om rätt temperatur,  för att lösa ut rätt produkter/smakämnen ur bönor eller löv.

Tekittlar och förr i tiden kokkaffekittlar hade visselpipa.. de talade då om att vattnet kokade.. då stängde man av.. vatten kan alldrig bli mer än 100 grader.

Kokpunkten för vatten är 100 grader.. därefter byter det aggresionsform.. dvs det blir gas.. i detta fall vattenånga!

Har de inga fysiklektioner nu för tiden i skolan?

OlgaMaria
0

#15 Jag menar att när det avdunstar H2O, vatten, så ökar koncentrationen av allt annat som också finns i vatten. Och jag vet att vatten inte blir mer än 100 grader, men desto längre det kokar desto mer H2O, inklusive syre, avdunstar.

Zepp
0

Um.. och med tanke på hur mycket vatten och hur lite spårämnen så lär du hur som helst få koka bort 99% av vattnet innan du får några koncentrationer.

Som regel blir huvudingrediensen i så fall vanligt salt.

Sindri
1

Nu har man upptäckt att det inte ens är farligt med micro när man har pacemaker, vilket vården lärt ut i många år.