Bli av med självsprickor. Nån som har bra tips?
Jag ville fråga om ni har några bra tips på hur man kan bli av med självsprickor.Gärna snabbt.:-)
Det är så att min mamma har i veckan fått en operationstid på fredag.
Hon får inte har några sprickor eller sår för då kan det bli sjukhussjukan om man har otur. Hon har alltid haft mycket på händerna och fötterna och varit dålig på att sköta om. Så nu är det viktigt att det läker.
Så tipsa gärna om ni vet nåt bra.:-)
Jag hade enorma problem med självsprickor på fingrarna när jag var liten. Har även problem med så kallade atopiska vinterfötter. Det som hjälpte mig var FET salva.. typ Canoderm. Smörja flera gånger om dagen. Jag använde även kortisonsalva nästan dagligen när det var som värst..
Jag vet inte om någon snabb lösning på självsprickor, utan det är nog smörja smörja smörja som gäller. Att inte använda stark tvål är ju rätt självklart.
Hoppas det löser sig! =)
Canoderm är det ju salt i så det svider gott när man har sprickor.. använd då kanske hellre vanlig fet salva, eller kanske även också en svag kortisonsalva. Har samma problem nu, men på fingertopparna och det svider minsann..
Jag minns inte vilken sort jag hade när jag var liten.. men det var nån fet pumpsalva iaf.. och kombinerade det med både mildison och locoid
Försvarets hudsalva från apoteken ska väl vara bra också tror jag..
Använder alltid Idominsalva på självsprickor.
försvaretshudsalva är inte att rekomendera om man är jordnötsallergiker dock - då det är gjort på bla jordnötsolja.
Ringblomssalva är bra mot torr och sprucken hud.
Mvh. Silverhuldra
Självklart så läser man innehållsförteckningar noga om man är allergiker.
Handkräm med aloevera i är den enda krämen som funkar på mina torra händer. Funkar på alla torra ställen jag får. Moisturizing creme från Foreverlivingproducts. Är jag väldigt torr tar jag en stor klick och låter den verka under natten. Har även funkat på sprickor, men det tar några dagar att få bukt med.
Använder avklippta fingrar eller tummar från tunna vinylhandskar och låter sitta på fyra timmar gör om nästa dag om det behövs
Ren aloevera eller kokosolja kanske? Riktigt fett å återfuktande! :)

Jag har bästaste lösningen - CCS lösning för hudsprickor! Gör underverk och tar bort smärtan! Det är som en gel som stelnar och håller ihop huden/lägger ett lock på hudsprickan. Det sitter kvar några dagar och sen när det börjar lossna i kanterna brukar jag pilla bort det alternativt lägga på ett till lager. Har det inte läkt under så lägger jag på ett till lager. Man kan också läggar på lager på lager om man vet med sig att det inte läkt ihop ännu. OBS, det kan svida lite när man lägger på, men försök håll ihop hudkanterna en stund efter applicering så är det ok.
http://www.apotea.se/ccs-l%C3%B6sning-f%C3%B6r-hudsprickor-7ml