Annons:
Etikettöverkänslighet
Läst 3523 ggr
tlover
2016-05-16, 22:58

Fruktosmalabsorption?

Vi har länge misstänkt att min man har fruktosmalabsorption (vi har däremot alltid kallat det fruktosintolrans men efter en snabb googling inser jag att det definitivt inte är det), vilket ändå funkat bra då han kan styra vad han äter efter vad han känner att han tål (det negativa är väl att han älskar päron).

Nu börjar vi misstänka att vår dotter också har fruktosmalabsorption då hon alltid blir dålig i magen efter tex päron eller citrus (som hon älskar). Hon blir däremot inte dålig i magen av tex banan eller bär men vad jag förstår så kan det variera både från person till person och från frukt till frukt.

Nu till frågan, är det någon annan som har fruktosmalabsorption? Hur ter sig den? Hur diagnosticerades du? Kan man diagnosticera små barn (många matintolleranser måste man iallafall kunna fråga om patienten har ont i magen men dottern kan inte prata än och hon reagerar sällan på magont och liknande utan är glad ändå)?

l'm back

Annons:
[inevitably]
2016-06-05, 18:58

Jag är ingen expert på ämnet, men jag har två tankar kring det du skriver.

För det första så är många läkare dåligt insatta i fruktosmalabsorption, så det gäller att ha tålamod nog att hitta rätt läkare och samtidigt vara insatt i ämnet själv.

För det andra så är det möjligt att man reagerar på andra sockerarter än fruktos, eller fler sockerarter utöver fruktos. Detta bör man vara extra uppmärksam på om man reagerar mycket olika på olika sorters frukter, även om fruktoshalten förstås skiljer sig åt. Vissa frukter (som päron och äpple) innehåller exempelvis även sockeralkoholen sorbitol som alla magar har en begränsad förmåga att hantera, men som vissa är extra känsliga för. Vissa frukter innehåller andra sockeralkoholer, vissa innehåller höga halter av  fibrer som man kan reagera på, och ytterligare några innehåller höga halter sackaros (d.v.s. vanligt "strösocker") som man faktiskt också kan förlora förmågan att absorbera. Det är alltså viktigt att lära sig om vad olika frukter faktiskt innehåller och systematiskt undersöka hur man reagerar på dem. På så sätt kan man i bästa fall se ett mönster, som exempelvis att alla frukter man reagerar på innehåller mycket fruktos eller sorbitol. Det finns mycket information om detta på engelskspråkiga sajter vilka ofta har tabeller över vilka sockerarter de olika frukterna innehåller. 

Klassiska saker att reagera illa på vid just fruktosintolerans är äpple, päron, mango och honung. Vissa bär, som blåbär och hallon, brukar tålas bättre, och torkad frukt brukar tålas illa. Just citrusfrukter (apelsin, clementin) är typiska för att innehålla ovanligt mycket sackaros för att vara frukt, även om de förstås innehåller lite fruktos också. Om man äter stärkelse eller ren glukos (druvsocker) kan reaktionen på fruktos bli mildare eftersom glukos ökar fruktostoleransen. Det kan vara bra att veta om man råkat äta mycket fruktos av misstag.

Den här sidan innehåller information om fruktos i förhållande till glukos i frukten, vilket är avgörande för hur man reagerar på den: http://www.foodintolerances.org/fructose-food-table.aspx

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: