Annons:
Etikettpälsdjursallergi
Läst 3800 ggr
Connie90
2016-09-07 19:07

Pälsdjursallergi

Min son fick idag konstaterat att han e allergisk mot pälsdjur, katt, häst och hund. Vi har inte märkt några symtom på honom, våra svärföräldrarna har katt och han är med mej i stallet dagligen. Kan symtomen komma smygande eller är testet fel? Han är även allergisk mot ägg och nötter.. Undrar mest då vi blev förfärade av resultatet och vill självklart hans bästa, men han har ju inte mått dåligt när vi varit i stallet.

Annons:
Agafia
2016-09-13 08:41
#1

Efter att jag haft katter i flera år så utlöste en kraftig förkylning min allergi mot pälsdjur . Det är kanske så att ev. pälsdjursallergi ligger latent och den behöver en kraftig trigger för att bryta ut , därför märker ni inget av den just nu .

OlgaMaria
2016-09-13 10:09
#2

Skrev ett svar till denna fråga förut men måste missat att skicka iväg det. Hursomhelst så är det komplicerat att testa för allergier. Vissa som är allergiska får negativa provsvar och andra som inte är allergiska kan få positiva provsvar. Det kan vara så som Agafia skriver men i hennes fall kan det lika gärna vara så att allergin utvecklades då i samband med förkylningen. Dvs, inget som låg latent utan utvecklades då. Hos din som kan det vara så att antikroppar finns men som inte blir ett problem för honom. Ofta kan det vara så att barn har vissa antikroppar som sedan växer bort dessutom. Jag hade inte gjort några förändringar i hur din son får hantera djur så länge som han inte uppvisar några symptom på allergi.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Connie90
2016-09-13 10:33
#3

Har läst runt lite och verkar vara så att han har antikroppar mot just de pälsdjuren för att deras saliv/urin innehåller äggviteämnen. Och eftersom han är äggallergiker med 7% med en skala på 0,1% som minst så blir man orolig hur han då kan bli eventuellt lika sjuk av djuren som han blir av äggämnena, dvs får en anafylaxi-anafylaktisk-chock… Tror inte rinnit och sådana symtom/besvär kommer visas i detta fallet då det inte e så han reagerar på de andra allergierna han har… Någon Annan som är allergisk mot ägg, nötter och pälsdjur som har någon erfarenhet? Inte enbart pälsdjursallergi.

OlgaMaria
2016-09-13 11:04
#4

Det kan vara så att du där har förklaringen till varför allergitesterna visade positivt. Men det kan ändå vara så att hans immunförsvar i verkligheten kan skilja på ägg och djuren och alltså inte alls reagerar på djuren. Många har ju den uppfattningen att den tolerans man har kan försvinna ifall man t ex skulle undvika djur en lång tid och sedan utsätta sig för dem igen. Men det går aldrig att med säkerhet förutse hur sådana här saker utvecklar sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Connie90
2016-09-18 19:47
#5

Indirekt kontakt med katt får han utslag av iaf, nyligen konstaterat. Så pälsdjursallergin ter sej likadant som äggallergin i början.. :-(

OlgaMaria
2016-09-18 21:34
#6

Okej, vad tråkigt. Det är ju en stark reaktion om det räcker med indirekt kontakt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Soffatoffel
2016-09-20 17:39
#7

Jag har enligt doktorn alltid varit pälsallergiker, men här är jag med häst och hund och inga som helst bekymmer, och då handlar det om 9 år sedan de sa att jag var allergiker. Skit i vad doktorn säger och kör på sålänge sonen inte börjar må dåligt och få allergiska reaktioner tycker jag! :)

Maleficum
2016-09-26 17:15
#8

Hur är allergitesten tagna? Blodprov eller pricktest? Vad jag hört så är risken ganska stor att det blir felaktigt svar vid blodprov och pricktest är mer pålitligt.

Själv blev jag allergisk mot katt när jag gick i gymnasiet och var hemma till min kompis dåvarande pojkvän. Dem hade katter och rökte (och alltid haft problem med cigarettrök tidigare) och efter det tålde jag inte katter längre.

Senare tog jag allergitest under en period då jag mådde jättedåligt (bla depression visa det sig sen) och fick då svar att jag var allergisk mot massa saker jag aldrig reagerat eller reagerar på bla hund, kvalster och olika grässorter som tex timotej och jag bor med kanin (som äter timotejhö), hund och fåglar (och fiskar men de är ju ofta inte så allergiframkallande) och spenderar tid i stall. Är inte speciellt kliniskt renlig av mig heller så finns nog en hel del allergener här hemma. Kan vistas hos folk som har katt (så länge jag tvättar händerna efter jag har gosat med dem och de inte vistas i eventuella lakan jag ska sova i).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: