Etikettglutenintolerans
Läst 4213 ggr
nypisnina
2016-02-17, 14:53

Känslig mot gluten

Hej!
Jag undrar om någon kunnig här kan hjälpa mig med en sak.
Det är så att jag märkt att min reumatism blir mycket bättre om jag undviker gluten.
Jag har inte uteslutit det helt förrän nu, tidigare har jag bara minskat på det, men nu i några dagar har jag uteslutit det helt och jag känner mig genast bättre.
Nu till frågan, när det kommer till livsmedel som havregryn eller liknande där det kan  vara eller finns spår av gluten. Tror ni att det gör någon skillnad för mig som inte är intolerant utan bara känslig?
Känns dumt att utesluta vissa livsmedel om jag kan äta det.
Vad skulle hända en glutenintolerant om den åt av ett livsmedel där det finns spår av gluten? Gissar att det inte blir bra..men undrar om det är detsamma för mig..?

Sindri
2016-02-17, 15:36

Alltså är du glutenintolerant. Läs om vad gluten (och andra ämnen som är inflammatoriska) gör med kroppen i boken Charmen med tarmen.

Det finns gott om alternativ till livsmedel med gluten. Havregryn innehåller inte gluten. 

Om du kommer att sakna bröd kan du hitta recept här http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/56a38b3e8e0e747c3b00078f-undvika-deppighet-och-illamaende-vid-lchf?readstate=false

nypisnina
2016-02-17, 15:54

Jag är inte glutenintolerant, men jag märker att mina inflammationer i kroppen blir värre om jag har ätit något med gluten i och när jag har provat att minska så har det blivit bättre och när jag har uteslutit det helt så känns det tom som att inflammationerna minskar. Men det som innehåller spår av gluten - det är väl inte glutenfritt? Så om en person med glutenintolerans äter ett livsmedel med spår av gluten så får denne besvär, eller? Undrar om det blir så för mig som känner av det i form av inflammationer. Får inga problem med magen.

Jag har ätit glutenfritt bröd och saker med havregryn i, men även där står det ibland att det kan finnas spår av gluten. Jag har dock inte känt något i lederna….

Men vågar jag testa tro när det står "finns spår av gluten" hur känsligt kan det vara? Vad säger en glutenintolerant? Kan den personen äta det ändå?

Vad är skillnaden på glutenallergisk och glutenintolerant?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Sindri
2016-02-17, 18:06

Glutenintolerant är man när man inte tål gluten - alltså anser jag att du i högsta grad är det, eftersom du får sjukdomssymptom av det. Vad är du annars?
Sedan kan man ha olika grader av känslighet. Vad din kropp tål eller inte är upp till den.

Men det är inte bara gluten som ger upphov till dessa "låggradiga inflammationer".

I glutenfritt bröd kan det finnas mycket annat som kroppen reagerar på. Jag har läst innehållsförteckning på en del, och det är inget jag vill äta.

Det är inte så jobbigt att göra eget bröd, det finns som sagt massor av recept.

OlgaMaria
2016-02-17, 18:29

Det är ganska komplext och finns en hel del artiklar om gluten här som jag länkat. Kolla under kategorin Glutenintolerans. Svårt för oss att veta hur känslig du är. Finns ju också olika saker man kan vara känslig mot. Om man är glutenintolerant är det inte säkert att man tål ren havre för det innehåller också en slags glutenprotein. Många tycker dock att de tål havre. Min dotter är överkänslig mot vete så för oss går det bra att använda rent havre t ex från Semper. Titta bland glutenfritt så hittar du rent havre. Grejen med råg, korn och havre är att det odlas och hanteras tillsammans med vete så blir svårt att få det vetefritt. Saker som klassas som glutenfritt innehåller ofta små små mängder gluten. Som vetestärkelse. Glukossirap är ofta gjort på vete. Du får väl prova dig fram! Jag har förresten en vän med reumatism som tycker hon blivit närmast mirakulöst bättre sen hon började med MSM.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2016-02-17, 23:14

Jag måste med min glutenintolerans köpa det betydligt dyrare havregrynen som är kontrollerat odlade och framställda för att vara glutenfria, vanliga havregryn reagerar kroppen på direkt. Glutenöverkänslighet kan ge inflammationer i kroppen så om du mår bättre utan kör på det, vad gäller havre mm så är det oftast så små mängder gluten i vanliga havregryn att du som inte är intolerant kan klara den mängden enda sättet är ju att prova sig fram. Jag kan tex inte äta choklad av någon form från Marabou då de hanterar gluten i samma fabriker. Vi är olika känsliga och man får helt enkelt prova. Jag har valt att inte äta något alls med spår av gluten det mår jag helt klart bäst av.

[Outlawly]
2016-02-23, 18:13

Du borde kunna testa att efter typ en vecka med glutenfi kost testa vanliga havregryn för att se om du får några problem, annars köpa de glutenfria.

nypisnina
2016-11-16, 17:27

Längesen jag var inne här och tittade men jag har slutat med gluten, har märkt att jag inte märker någon skillnad om jag råkar få i mig lite grann så jag behöver inte bry mig om, om det står "kan finnas spår av".

Jag har försökt hitta lite på nätet om MSM som #4 skrev om - svavel? Värt att testa. Denna hösten är inte snäll mot mig alltså, riktigt ont i kroppen. Är det som tablettform din väninna åt det eller pulver? Förstår att det fanns lite olika sätt att få i sig det.

OlgaMaria
2016-11-16, 18:06

#7 Hon tar Lignisul MSM som är pulver.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Borttaget]
[Borttaget] 
2016-11-18, 09:38

Inlägget är borttaget

nypisnina
2016-11-19, 00:49

#8 Skadar ju inte att testa, jag har kikat på det lite mer. Hur mycket naturpreparat kan man trycka i sig tro? Har en hel del, det mesta naturliga saker som redan finns i kroppen eller som kroppen behöver men det kostar ju en del. 🤔 Men vad som helst som kan hjälpa. Tack för tipset!

Upp till toppen