Annons:
Läst 165 ggr
Jazmin1e
12/17/20, 3:31 PM

Födoämnesallergi trots negativt test?

Det här året har varit jobbigt med allergier. Det började i våras med jobbiga utslag runt ögonen och hals m.m. Det blev bättre under sommaren men efter en "allergiattack" i augusti så spårade det ut totalt. Jag har sedan dess haft problem med flera allergiattacker där fått kraftigt svullna röda ögon och lite svullnad i läpparna. Samt haft problem med utslag i ansiktet och på kroppen.

Jag har sen tidigare allergierna pollen(gräs), kvalster, pälsdjur och mjölkprotein.

Symtom jag haft nu har nästan varit identiska med de symtom jag får när äter mjölkprotein så misstänkt att rör sig om en eller flera tillkomna födoämnesallergier.

Jag har varit hos läkare och tagit blodprov för bland annat fisk, vete, ägg och soja. Det visade negativt för alla?!?!? Fick brev från läkaren om provsvar så inte fått chans att diskutera provsvaren och fått tid igen om en månad.

Men grejen är att jag har nu under en månad i väntat på svar uteslutit vete, ägg och soja och alla symtom är i stort sett borta och har inte haft flera attacker sedan dess.

Ska jag fortsätta utesluta trots negativt test?

Jag mår ju mycket bättre nu utan besvär och har inte lust att få en "attack" igen.

Men det är ju såklart tråkigt att ha så strikt kost i onödan…så jag går ändå i tankarna på at testa äta något födoämne igen. Men det känns läskigt.

  • Redigerat 12/17/20, 3:36 PM av Jazmin1e
Annons:
Pyttelite
12/17/20, 5:09 PM
#1

Man behöver inte vara allergisk för att få reaktioner.

Det kan vara så att man är överkänslig men inte allergisk och totalen gör att man blir överlastad

Det kan oxå var något annat som du får reaktioner av men som furstinnor samtidigt som du slutat med de produkter du nämner.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jazmin1e
12/17/20, 5:21 PM
#2

Okej. Ja det är sant. Är väl bäst vänta på att få göra ytterligare tester. Bara otålig med att få svar.

Pyttelite
12/17/20, 6:24 PM
#3

#2: Förstår det och inland får man inte hjälp via tester.

Även stress kan ge samma symptom - hoppas att du får svar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jazmin1e
1/21/21, 10:33 AM
#4

Lite uppdatering.

Har nu påbörjat att införa födoämnen i kosten igen. Inte reagerat på soja och fisk. Vete gav svullnad av ögonlock och läppar samt utslag på ansikte och händer. Det känns väldigt tråkigt att jag reagerar på vete men samtidigt skönt få veta vad som gett mig besvär. Nästa blir att införa ägg igen och se om reagerar.

Upp till toppen
Annons: