Lite frågor kring allergiutredning
Jag har då under hela mitt liv samlat på mer och mer allergier. Det började med att det kliade när jag åt röda tomater när jag var barn till att listan nu växt en hel del samt att allergierna blivit värre. Men då jag aldrig känt att det kan bli allt för illa så såg jag aldrig till att göra en allergiutredning. Nu, med pollen, korsallergier samt livsmedel och lite annat trevligt som allt bara verkar bli värre så har jag insett att det nog är dags att boka en tid hos min läkare.
Men nu har jag ett par frågor då Google ger mig lite blandade eller mindre utförliga svar:
Vad för tester finns det risk att jag åker på? Och bör jag tänka på något eller finns det något som kan vara bra att veta?
Skulle fråga min läkare men hennes telefontider är väldigt upptagna samt att jag ofta inte har möjligheten att ringa då.
//Neo 🏳️⚧️🏳️🌈 (hen/hens)
"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien
Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.
Medarbetare på Tonåringar iFokus.
Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

Vad menar du med risk?
Det är väl bra att du får ta så många test som möjligt?
Det du kanske uppfattar som jobbigt är om du blir ombedd att utesluta vissa livsmedel som en del i utredningen. Det är alltid jobbigt att ställa om kosten.
Jag kan ju inte lova att det gäller dig, speciellt eftersom du haft problem så länge.
Men om du googlar lite på t ex "läckande tarm allergi" (ja, jag vet, många läkare hävdar att det inte existerar), och "låggradiga inflammationer allergier" så kan du hitta en hel del intressant läsning.
Du kan också googla på "glutenintolerans" och "spannmålsintolerans". Intolerans är lite lika allvarligt som allergi och syns inte ofta på tester.
Jag har blivit av med min förkylningsastma efter att jag slutat med gluten. Min dotter har spannmålsintolerans, d.v.s. hon kan inte äta havre heller.
Du kommer att kunna läsa om många som blivit kvitt allergier och andra sjukdomssymptom genom att utesluta gluten/spannmål.
OBS! gör inga kostförändringar innan din utredning är klar. Det är viktigt att det syns på prover vad din kropp reagerar mot. Försök inte heller diskutera läckande tarm med läkare - de slår bara bakut eftersom det inte finns rätt sorts studier om det. Det 'r viktigt att du har en bra relation till den som utreder.
Sedan kan du göra vad du vill. Många tycker att utesluta gluten/spannmål är svårt, men det är väl bättre än att utesluta en mängd anda livsmedel samt slippa en massa mediciner.
Behöver du sedan hjälp med att hitta ersättning för bröd, pasta mm så finns hjälp att få på forumet.
#1: Menar inte risk på det sättet utan vad jag kan räkna med att jag nog får göra.
Ska kolla upp det och läsa på lite. Tack.
//Neo 🏳️⚧️🏳️🌈 (hen/hens)
Jag har då ändrat min kost då jag inte orkar ytterligare en väcka av illamående och ingen energi alls. Har uteslutit laktos och gluten och började må bättre. Får se hur det utvecklar sig men verkar nog bero på antingen laktos eller gluten. Då jag inte har någon möjlighet att inte fungera i vardagen så väntar jag för att se vad läkaren kräver för utredningen och ifall hon kräver att jag återgår till min gamla kost så får jag göra det när jag är ledig.
//Neo 🏳️⚧️🏳️🌈 (hen/hens)

Om de skall kunna ta prover och utrda ex vis laktos och gluten, så måste du äta det vid provtagning så man kan se det.
Annars struntar du i utredning och går på känsla.
Testa att bara utesluta gluten ett tag. Många som trotts varit laktosöverkänsliga, har tålt det sedan de slutat med gluten.
#4: Det är jag medveten om. Men som sagt så får det då nog ske när jag är ledig. Om jag då inte lyckats ta reda på orsaken i förtid. Då blir det bara pollen jag behöver testa så jag vet vad jag reagerar på.
Hade tänkt testa det nu över helgen i hopp om att jag kanske kan utesluta laktos. Även om jag skulle föredra att kunna utesluta gluten men får testa en sak i taget. Har min tid först om ett bra tag.
//Neo 🏳️⚧️🏳️🌈 (hen/hens)

Om du läser mer om laktosintolerans då kommer du att hitta fler som vittnar om att när de slutade med gluten så försvann laktosintoleransen också.
Många laktosfria produkter innehåller en del mindre trevliga ersättningsämnen.
Willys har tydligen en laktosfri grädde som inte innehåller karagenan.
Riktigt smör innehåller väldigt lite laktos.
Om några veckor kan du sakta smyga in lite laktos och se hur det går.
Vill du ha brödrecept utan gluten så besök systetsajten kolhydraterifokus.
Önskar dig lycka till och ett bättre mående. Berätta gärna i tråden hur det går och hur du mår.
Håller tummarna. ✊
- Redigerat 2022-08-18, 07:09 av Sindri
#6: Tack för tipsen.
//Neo 🏳️⚧️🏳️🌈 (hen/hens)