Annons:
Etikettallmänt-om-allergier
Läst 6384 ggr
Bergspuman
2/23/10, 11:36 PM

Allergi och ärftlighet

Om en av föräldrarna är allergisk mot något, ökar risken med 25% att deras barn också blir allergiska. Om bägge föräldrarna är allergiska, är risken 50% att deras barn blir det.

(Siffrorna är ungefärliga)

Allergier går alltså i arv till stor del.

Jag själv har en pappa som är allergisk mot katter, björkpollen och stenfrukter (korsallergi). Har en morfar som inte tålde selleri, och var överkänslig mot insektsbett.

Har ingen hösnuva själv, i alla fall ingen konstaterad, men allergin mot katter finns hos mig liksom hos mina två bröder. Har även fått min morfars känslighet mot insektsbett - särskilt gäller det blodsugande insekter. Bistick klarar jag utan reaktioner.

En av bröderna har dessutom astma, och bägge är allergiska utöver katt, mot hund och häst.

Hur ser det ut i din familj?

Annons:
[Tassy]
2/23/10, 11:41 PM
#1

Här finns det hur mycket allergier som helst i släkten. När jag bad om utredning gick allt himlans fort, då läkarna tydligen visste exakt hur min släkt såg ut Tungan ute Det gällde både min lokala vårdcentral och senare läkarna på allergimottagningen i Gävle.

Så i mitt fall har jag ärvt från båda föräldrarna, även om de själva inte är särskilt hårt drabbade så är släkten längre ifrån desto värre. Björkallergi med korsreaktioner går som en röd tråd i mer eller mindre hela släktträdet.

Loucar
2/23/10, 11:45 PM
#2

Jag har riktigt dåliga gener i det fallet Glad

Mormor hade astma och pollenallergi. Mamma allergisk mot björkpollen samt intolerant mot vissa födoämnen. Pappa intolerant mot vissa födoämnen. En bror har astma, pollen/pälsdjursallergi samt vissa födoämnen. Jag själv astma, pollen/pälsdjursallergi samt intolerant mot vissa födoämnen. En bror pollenallergi. Min dotter har atopisk eksem, födoämnesallergi, pollen/pälsdjursallergi och astma.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

AndreasS
2/28/10, 1:22 AM
#3

Allergin vet jag inte om det finns hos mina föräldrar men astma har min pappa, jag och min yngsta son.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Tinwe
2/28/10, 3:23 AM
#4

Min far är allergisk mot alla pälsdjur, men mindre smådjur fungerar bättre. Han tål inte vissa frukter och grönsaker, sen är han äver "nöt" allergiker vad jag vet. Han har fyra barn och inga av oss har blivit allergiska.. Jag är bara allergisk mot vissa mediciner.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Mainebusters
2/28/10, 7:01 AM
#5

Min pappa var inte allergisk mot något, och mamma är pälsallergiker, och har även fått pollenalleri på äldre dagar. Min dotter är pälsallergiker och har även korsallergi. Nötter, kokos, råa grönsaker, frukter och vallmofrön är ajabaja.

Eksem utvecklades vid tre månaders ålder, men det försvann vid ca tre års ålder.

NinniH
2/28/10, 11:38 AM
#6

Farfar är pollenallergiker, pappa är allergisk mot främst pälsdjur.
Jag själv är allergisk emot vissa typer av pälsdjur, pollen, foderallergi och lite annat.
Syrran har enbart problem med eksem, men börjar reagera på nötter.
Min ena kusin har allergi mot vissa pälsdjur.

Resten av släkten har vad jag vet ingen direkt allergi.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
[veralera]
2/28/10, 12:49 PM
#7

Mamma är allergisk mot typ, allt? Pälsdjur, damm, choklad, ost, tomat, osvosv

Min pojkvän är allgerisk mot en massa bajs, damm, hö(antar det är dammet där med?), vissa nötter, pollen, och är också pälsdjurallergiker men endast i viss mån, våra råttor möss chinchillor mm reagerar han inte på, men står inte ut med katter osv.

Hoppas verkligen inte min lille pojk ärver pälsdjursallergi:(

(Jag själv är helt allergifri men är här på sidan eftersom så många i min närhet är så mycket allergier.)

fridaas
2/28/10, 1:34 PM
#8

I min familj är mina 3halvsystrar på mammas sida allergiska mot pollen precis som jag, de två minsta även om potatis även om den är tillagad, jag är bara om allergisk om den är rå.

Mamma är även allergisk mot liver, paprika och något mer vad det nu var.

På min pappas sida är min ena halvbror pollenallergiker.

Pappa är allergisk mot pollen, pälsdjur, stenfrukter, rå potatis,nötter och vissa tvättmedel precis som jag. Det enda som skiljer hans och min allergi är att jag är allergisk mot paprika och kapris oxå.
Båda min pappa och jag är eksembarn dessutom.

Mormor är oxå allergisk mot en massa olika saker och farmor mot katter, även hon är eksembarn.

Så i min släkt finns det mkt allergier som jag ärvt.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: