Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 1486 ggr
[Tassy]
2010-03-03 22:44
0

Ditt bästa tips?

Vilket är ditt bästa tips för att lindra allergiska besvär, om man bortser ifrån läkemedel och det uppenbara - att hålla sig undan?

Om du plötsligt står där med en hyffsad reaktion, hur gör du då?

Mainebusters
2010-03-03 22:49
0

Om man redan fått besvär, ja, det beror på vad det är.

Har man ätit något så måste man ju ta medicin, eller försöka kräkas.

Träffar jag på en blöt hund och känner av det, då är friska luften det bästa.

AnneN
2010-03-03 22:50
0

Beror ju helt på vad det är som man är allergisk mot och vilken typ av besvär det ger.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tassy]
2010-03-03 23:17
0

Om jag till exempel får klåda på huden av något så brukar det lindra med en isbit på det kliande området.

AnneN
2010-03-03 23:26
0

Då jag lätt får torr eksem vid kyla (vinter) så smörjer jag mycket och ofta med Aco mjukgörande hudkräm, ansiktet smörjer jag med aco ansiktskräm.

Är klådan outhärdlig och/eller orsakar att jag kliar sönder mig i sömnen (har hänt flera gånger) så köper jag hem Embla som är lokalbedövningssalva,funkar jätte bra!

Även som #3 skriver, is kan fungera mot klåda, om klådan inte är orsakad av kyla!

För att undvika allergiskreaktion mot födoämnen så ser jag till att undvika just de födoämnen jag inte tål. Skulle jag ändå få i mig päron (som jag är allergisk mot) så det som hjälper bäst är friskluft, djupa andetag och bara ta det lugnt. Stressar jag upp mig blir det bara värre.

För att till viss del lindra/undvika mer besvär än nödvändigt vid pollenallergi så undviker jag att vara ute precis undertiden eller just efter de nyklippt gräset, håller sovrumsfönstret stängt (passar på att vädra där då det regnar).

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2010-03-03 23:28
0

Om mina ögon börjar klia kan ögonskölj/koksaltlösning fungera bra att skölja rent med.

AnneN
2010-03-03 23:29
0

#5 Ja eller att badda med kallt vatten kan lindra tillfälligt.

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2010-03-03 23:53
0

#6 Absolut, det kan man göra på större kliande/svullna områden också, blöta ner en handduk, vrida ur lagom mycket och sedan badda.