Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 5656 ggr
Indiania
2010-03-06 00:17

Känner någon igen detta

Har haft fruktansvärd klåda i tre dagar.Klådan började på höfterna sedan knän och axlar men allra värst var det på händerna som också svullnade lite.

Det var stora röda områden på kroppen som såg ut som jag brännt mig.

Efter jag tagit en tablett Cetirizin 10 mg sä blev klådan borta efter ca 3 timmar.

Tabletten jag nämnde grukar jag ta mot min pollenallergi på våren.

Själv tror jag det är någon mat jag inte tål och att det ämnet kommit ur kroppen nu, svullnaden i kroppen har minskat också.

Jag har ingen anig om vad det kan vara?

Är det någon här inne som känner igen sig i detta?

Med vänlig hälsning Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
[Pirkkolino]
2010-03-06 00:27
#1

Berit, Min första tanke är, att du kanske har fått nässelutslag/urticaria? 

Pirkko

Indiania
2010-03-06 01:10
#2

#1 Jag har tänkt på det själv, hade det för 25-30 år sedan efter en penicillinkur fast detta var inte lika…….det kanske kan yttra sig olika. Undrar bara vad det kan vara som utlöst det hela.

Tack snälla Pirkko för ditt svar Glad Kram Berit

" Var nära naturen - var när dig själv "

JILE
2010-03-06 01:56
#3

Hej Berit!

Jag säger samma som Pirkko att jag tror det är nässelutslag.

Min svägerska fick riktig klåda och var till doktorn och då var det skabb. Den kan vara svår att se.

Inte kul med klåda, och man blir orolig när man inte vet vad det är. Hoppas du blir bra snart.

kram Jile

[Tassy]
2010-03-06 02:26
#4

Ett tips är att skriva ner vad du har ätit på senaste, och kika på ingredienserna noga. Se om du hittar något mönster.

Vad är du pollenallergisk emot? Där har du en bra ledtråd - korsallergier. Ofta är det frukt som är boven, men även till exempel hasselnöt, morot, gurka och avocado kan vara boven.

Indiania
2010-03-06 14:07
#5

Tack för era svar! Glad

#4 Jag är pollenallergisk mot bjork, hyacinter,syrenener, alla blommor som dofter starkt.

Korsallergier ja, trodde enbart äpple var feamkallande….Nötter tål jag inte heller, jag som älskar torrostade jordnötter. Har testat till och från och magen tar mycket stryk. Kan det gå över?

Nu kom jag lite från ämnet. Ha¨r ätit mycket morötter på sistone och om jag inte minns fel åt jag kokta mörötterkvällen innan klådan började.

Skall följa ditt råd och skriva ner vad jag äter….

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Tassy]
2010-03-06 14:36
#6

#5 Då verkar du vara på spåren iallafall, vilket är tur eftersom matallergier kan vara svåra att finna Glad

Morötter är en väldigt vanlig grej att reagera på.

Angående jordnötterna så nej, reagerar du på dem så är det totalstopp direkt, eftersom nötter är en såpass stark allergi, så det kan från ena gången till den andra sluta med anafylaktisk chock. Vill inte skrämmas eller så, men provocerar man allergier blir de oftast sämre.

Jordnöt är dock en baljväxt, inte en nöt. Hur är det med trädnötterna? (hasselnöt, paranöt etc? går dessa bra så är du inte nötallergisk, utan reagerar på baljväxter) se upp med hasselnötterna dock, de är vanlig korsreaktion på björk.

Annons:
Indiania
2010-03-06 15:57
#7

Tack för bra svar Tassy!Glad Skall testa med lite nötter så får jag se.

Jag undrar hur det är med haricot verts som jag äter väldigt ofta?Gröna ärter är jag inte så förtjust i så det är sällan jag äter ( det kanske är bra att jag inte gör det).

Vänliga hälsningar Indiania

" Var nära naturen - var när dig själv "

[Tassy]
2010-03-06 17:30
#8

Är du osäker på nötterna så ta det mycket försiktigt, jag tänkte mer ifall du redan visste något om övriga nötter än just jordnöten.

Korsreaktionerna är i allmänhet harmlösa och ger främst kli i mun och svalg, men det är väldigt svårt att avgöra om det finns en äkta nötallergi bakom, som kan ge anafylaktisk chock.

Jag skulle råda dig att testa dig mot nötpanelen på en allegiutredning för säkerhets skull och rådgöra med läkare, i stället för att "testa och se vad som tåls". Jag är bara en helt vanliga människa utan någon som helst utbildning, vilket bör has i åtanke.

Jag vet inte hur det är med haricot verts, men reagerar du inte på baljväxter i allmänhet (anteckna matdagbok) så är nog just jordnöten en korsreaktion.

Jag föreslår helt enkelt att inte leta upp allergierna genom att esta dig fram, utan i stället äta helt som vanligt och anteckna allt, och leta ett mönster där du blir dålig. Ofta reagerar man inom kort efter att man har ätit det man inte tål, till skillnad mot en känslig mage som kan ta dagar på sig innan den fnattar ur.

[Tassy]
2010-03-06 17:32
#9

En tanke slog mig nu när jag flaxade förbi inlägg 0 igen, har du skalat något som kan ge reaktion? Som till exempel råa morötter och rå potatis? Eftersom det är värst på händerna som dessutom svullnat.

Indiania
2010-03-07 12:21
#10

Jo då jag har skalat både potatis och morötter. I går kväll åt vi Svenska Naturchips ( sourcream & onion ) fick problem med luftrören då jag lagt mig. Det är ju svårt att vata om det var potatis eller kryddor som gav utslag eller solrosoljan?

" Var nära naturen - var när dig själv "

Upp till toppen
Annons: