Hudvård
Tänkte på detta med mjukgörande krämer för oss med känslig hy.. och eksem. Det finns många på Apoteket som är bra.
Du som har uttalad eksem/hudbesvär, kan få mjukgörande på recept, och då blir det ju billigare att hämta ut. Jag får Canoderm kräm + lotion på recept. Jag har lotionen till händer och ansiktet, då jag inte kan ha annan ansiktskräm. Och jag inbillar mig att jag har färre rynkor mot vad jag annars skulle ha haft! 
Jag provade själv canoderm för ett tag sedan, skönt tyckte huden, men jag höll på att bli knäpp. Kändes som att ha ljusmassa över hela kroppen
Finns det någon sådan specialkräm som inte innehåller parafin (som jag misstänker är boven i dramat)?
Ojdå! Smörjde du för tjockt? Använd lotionen, den är superskön!
Håller med Tassy. Har använt mycket Canoderm i vården och patienterna blir hala som tvålar
/Maria
#2 Så runt det bara gick
och inte gick det att tvätta av heller! Vattnet blev som små pärldroppar bara och rann av 
jag använder Caress själv och ja man blir kletig som tusan av den men det lugnar sig efter typ en halvtimme timme och för mig så är det bara o välja antingen smörja mig eller så går huden sönder
det där med rynkor har jag oxå funderat över jag har inga rynkor och är ändå i 30 års åldern medans många andra i min ålder börjar få mer o mer rynkor
jag föddes med mina hudproblem tråkigt nog då jag låg för länge i mammas mage vilket fick fosterfettet till att sluta att fungera
jag får ut mina krämer på recept det trista är att oftast så får man stå och tjafsa med apotekspersonalen som inte har någon aning om mina problem eller min diagnos dom verkar tro som många andra att huden blir bortskämd av krämer och man kan smörja för mycket detta är så felaktigt det kan bli
jag försöker i möjligaste mån att undvika kortisonkräm då det gör huden ännu tunnare och ännu skörare hellre tar jag antihistamin emot klådan när jag får eksen och smörjer ännu mera med mjukgörande
#5 Helt rätt enligt mig ialla fall. Undvik kortisonkrämer, det kan gå bra att smörja med mjukgörande. Man få ha flaskor och burkar/tuber överallt, särskilt vid vattenkranar. Så fort man tvättat händerna, smörj! 

Jag har vintereksem, har fått utskrivet diverse olika salvor och lotioner genom åren.
Det finns bara några få som fungerar för mig: Helosansalva, ACO hudkräm, Kådsalva och till ansiktet ACO Face vårdande ansiktskräm.
Alla de vanliga som brukar skrivas ut mot eksem har antingen bara gjort det värre eller inte gjort någon skillnad alls för mig. Har även fått cortisonsalvor, men de vägrar jag använda nu mer eftersom de tunnar ut huden och då blir den ju ännu känsligare så de förvärrar bara allt.
Nu mera tar jag mig genom vintrarna med ACO salvorna som finns receptfritt på apoteket, en del vintrar är värre än andra, men det är de enda som ger något som helst resultat åt det rätta hållet för mig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag vet inte vad det innehåller men locobase, framföralt repair är en bra produkt, funkar på HELA kroppen, ögonlock, arm/kvä veck, läppar, kinder, ben- Är en ganska dryg kräm som helst används i ganska små mängder/ inte hela kroppen