Allergier iFokus

Allergier

Etikettbarnallergier
Läst 4898 ggr
[Cevdet]
0

Skaffa hund eller inte???

Hej!

Min 10 åriga son fick lämna  blodprov för testa om allergi. Är blodprov ett säkrare test än pricktest?

Det visade ingen pälsdjursallergi men däremot allergi mot björkpollen som han har receptbelagd medicin mot som fungerar bra. Han har lindrig astma och lindrig eksem. Vi vill så gärna skaffa en egen hund, men vågar vi det. Kan det öka hans allergikänslighet. Han reagerar på katt men enligt blodprovet så är han inte allergisk mot det??? 

Vi har provat att ha hundar hemma hos oss och det har gått bra. Han har sista 2 åren haft utslag som blivit infekterade och fått antibiotika mot 2 tillfällen. Doktorn tror inte det beror på hundar men är inte säker.

Är det någon som har varit med om liknande, vågar vi skaffa en hund som vi längtar efter?? Rasen sheltie gillar vi mycket, och den ska vara lite allergivänlig vad jag förstår.

Zvintos
0

Problemet med allergitest är att de inte är helt exakta.
Tex så har jag på papperet allergi emot hund.
Men jag är inte allergisk emot alla hundar, utan enbart långhåriga.
Resterande såsom pudlar, labbar, rottweilers odyl går alldeles utmärkt.
Trots min allergi har jag och sambon ändå ägt en rottweiler utan några problem alls, svärföräldrarnas rottweilers har jag inga besvär utav heller.

Svårt att rekommendera någon direkt ras, då alla reagerar olika.
Det bästa är att komma i kontakt med så många raser som möjligt och se hur han reagerar, kanske låna hem någon.

[Tassy]
0

Som NinniH säger så är allergitester inte tillförlitliga, utan de är endast en indikation. Man måste gå på symptomen främst.

Ni kan ju vända er till någon hundägare/uppfödare och be att få hälsa på några gånger, och senare låna hem en hund på prov först innan ni köper?

Så brukar jag göra då jag har köpare på gerbiler som är osäkra på sin allergi. Jag har alltid som garanti att ta hem djur igen om ägaren blir allergisk. Det tycker jag ingår som seriös uppfödare. Glad

Gingo
0

tycker som tassy prata med en uppfödare om ni kan få låna hem en hund.

Jag ska tydligen vara allergisk mot hundar ganska mycket, Jag reagerar bara på vissa korthåriga, långhåriga tål jag hur bra som helst. Sen tror jag långhåriga är mer allergivänliga?

Mainebusters
0

Jag skulle nog vara försiktig med att skaffa djur om han har astma. Det kan göra saken sämre. Säger inte att det blir så, men risken finns. Jag tycker att du ska rådfråga en läkare.

Tatsja
0

Jag är inte allergisk mot hund, men får reaktion om jag klappar en saint Bernhardhund. Det är den enda rasen som jag reagerar mot.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Cevdet]
0

Tack för era svar. Det är en svår fråga det här, det förstår jag. Vår son har lindrig förkylningsastma som börjar bli bättre. Hans läkare har inte sagt att vi inte ska skaffa hund. Vi har ju haft "lånehundar" och det har gått jättebra. Men att ha en öppen kommunikation med kenneln ang att få lämna hunden åter är ett bra tips och värt att tänka mer på. Sonen får svullnade ögon av katt, men aldrig visat något symtom mot de tre hundar vi haft här hemma, som även sovit över hos oss.

Det är hans infekterade sår som oroar. Dock så började det innan vi fick hem första hunden, så jag tror inte det beror på hundar, men det oroar mig ändå. Såren är bra nu men det ligger på lur, känns det som, sedan så blossar det gärna upp. Svårt att bli av med enligt läkaren.

kaka1234567
0

Min lillebror har diagnos asma och är alärgisk mot de flästa djur.

Men de märks inte av vi har 3 katter 1 hund 2 kaniner och har fler hund och djur granar. Och jag har masa hästa saker hema.

Och han tar inte äns sina medesiner ofta allso och han hade en svår astma och djur allerig.

jag tror inte att detta stämmer.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tatsja
0

Många gånger är det så att man är allergisk mot den ena men inte den andra. Jag är mot katt, men inte hund. En granne är allergisk mot hund, men inte katt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Schniigel
0

Om ni ska skaffa hund så rekomenderar jag att ni skaffar en hund med "spetspäls" för dom reagerar jag mycket mindre på (det kan dock vara väldigt individuellt). Jag är själv allergisk mot hund, hamster, kvalster och x antal olika sorters pollen men jag har två hundar, en katt och ca tio hamstrar så det går men ja… det krävs ju att man tar en massa mediciner. Jag har dock mått väldigt dåligt psykiskt så djuren har hjälpt mig mycket så det är ett aktivt val jag har gjort men det har ju sina konsekvenser. Mitt tips är också att låna en hund! Lycka till :)

kaka1234567
0

de fins ingen spesial päls .men de fins hundar som har ullig päls vilket gör att de inte blir mycket päls som åker av.

Pudel är bra/hasky/nacken hund och många många fler.

Men de är bara att fråg på hund iFokus.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Schniigel
0

Anledningen till att jag reagerar mindre på tex Spetsar är nog för att deras päls är så otroligt tät att den inte släpper ut proteinet eller vad det är  på samma sätt som hundar med mindre päls

Zvintos
0

#11: Och för min del är det tvärtom.
Jag tål enbart korthåriga hundar.
Långhåriga hundar tar det bara några minuter innan jag blir dålig utav.
Men hundar med päls som rottweiler, labb osv går alldeles utmärkt.

Schniigel
0

Ja som sagt var, det är ju väldigt individuellt :)

Därför är det ju väldigt bra omTS kan få låna en hund så dom kan känna efter

[Tassy]
0

Nakenhundar är dock inte heller ett säkert kort, då de släpper ju ut jätttemycket proteiner via huden. Jag tror att det sitter mycket i om det är kvalstret, dammet eller proteinerna i hud och urin man reagerar på, utifrån det kan man sedan försöka hitta en lämplig hund. Men de tär bara en personlig teori, utan någon som helst fakta.

Zvintos
0

#14: Tror det ligger någonting i det.

Gunlog
0

Håller med Mainbuster #4

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

lillbakaren
0

jag har gjort nåda testen för jordnötter och pricktest sa att jag inte var ett dugg allergisk. blodprovet sa inte hur men att jag var. Jag reagerar på jordnötter och vet inte vad jag ska tro. Vissa saker stämmer mer eller mindre på olika prov….

[Cevdet]
0

Tack för all information. Det är bra att få veta hur andra ser på det hela. Vi har provat olika hundraser kortare perioder, storpudel, jack russel, en blandras, det har ju gått bra, förutom de här småprickarna som uppstår och gärna blir infekterade. Men det har uppstått även när vi inte haft dessa hundar. Vi kanske köper en valp till sommaren i alla fall, en sheltie. Det verkar helt klart att många som är allergiska mot pälsdjur ändå klarar av att ha hund. Vi har inte haft någon sheltie hemma. Men vi får ordna det i sommar, isamband med valpköpandet.  Vi får hållla tummarna helt enkelt.

Schniigel
0

Lycka till!