Allergier iFokus

Allergier

Etikettfödoämnesallergi
Läst 2085 ggr
lillbakaren
0

Jordnötter eller inte?

En dag reagerade jag starkt på en chokladbit! det var en pralin jag aldrig sett förut och den såg underlig ut, det fanns ingen innehållsförtäckning just på godisens papper så jag chansade inte. Jag delade den och luktade på den. Genast blev jag yr och hostig. Sedan har jag varje gån jordnötter varit nära kännt att det kliat i halsen  m.m… Jag gjorde pricktest som visade possitivt på bl a hund, katt, pollen, gräs m.m… Men på  jordnötter var det en 0a. Konstigt för jag reagar på. SKa jag våga testa äta eller vad. Mamma säger att det betyder att jag inte har någon allergi och absolut inte farlig. Vad ska jag göra?

[Tassy]
0

Ät absolut inte! Testerna visar ofta fel, matallergier så lågt som under 50% tillförlitlighet. Känner du av det så starkt så är risken stor att det blir ilfart till akuten om du proväter. Lita på din kropp. Känner du av det så tydligt, så är det inget snack om saken.

Visst, det kan vara an korsallergi på pollen, men ändå, bara dumt att chansa.

lillbakaren
0

tack så mcyket, min mamma och läkaren säger att jag borde testa men jag vill inte. uppskkatar all hjälp:)

[Tassy]
0

Nu blir jag ganska upprörd, hur kan en läkare bara säga så?! Om det ska testas så ska det baske mig vara på en specialklinik där de har fulla resusher att agera direkt ifall du skulle få en anafylaktisk chock. Visst, jag kanska tar i från tårna, men det är såpass allvarlig allergi ändå, det är inte värt risken. Stå på dig! Bara du känner vad som är rätt och fel.

Mainebusters
0

#2  Självklart känner du själv vad du inte tål. Här hemma har vi aldrig gjort tester för livsmedel, fast vi kanske borde göra det. Vi vet vad vi tål och inte tål. Och visst litar jag på dottern när hon säger att det kliar i halsen av vissa grönsaker och frukter. Men det möts ofta med skepsis det märker man ju.

lillbakaren
0

precis är ganska jobbigt men eftersom det visade en nolla så, jag bleb  faktiskt förvånad men min granne som är doktor sa att man inte alltid kan lita på testerna till 100 % så håller med henne.

Mainebusters
0

Skulle aldrig gå till en doktor som jag bor granne med! Inte för att denne kanske är sämre, men det är lite för nära inpå. Flört

lillbakaren
0

nej hon är inte MIN doiktor och jag går inte till henne, men hon är EN doktor och hon sa att dom inte alltid stämde:)

Mainebusters
0

Ok då är jag med.

lillbakaren
0

haha vad bra:) lätt att det blir missförstånd ibland:) men tur att det nästan alltid löser sig…

RuiXue
0

Skulle inte ta risken att testa om till och med lukten kan utlösa en reaktion. Har haft en klasskompis som aldrig någonsin ätit en jordnöt eller något med jordnötter i eller minsta lilla spår för hon är så allergisk att hon dör inom 15 minuter även om hon tar adrenalin. Hon kan inte ens vara i närheten av en skål med jordnötter. Så av alla allergier så bör man vara extra försiktig med jordnötter om man haft minsta lilla reaktion.

Jennie