Allergier iFokus

Allergier

Etikettbarnallergier
Läst 1734 ggr
claire
0

Tips till alla unga djurallergier!

Här kommer ett bra tips, till alla er där ute som längtar efter att få ha ett eget djur därhemma!

Gissa vad? Det har jag gjort hela mitt liv, men jag har kommit på ett bra tips. Ni måste ha bra fantasi.

claire
0

Tips .1. (för unga allergiker). Köp leksaksdjur. Gå till någon stor leksaksaffär som har många olika. Sedan väljer ni det djur ni vill ha. Jag tipsar också om att ni ska ta ett djur som kan gå och låta. Detta kan kosta väldigt mycet men en lämplig kostnad tycker jag är ca 150 kr. Men det går inte affärerna med på (xD), så jag hittade ' Zhu Zhu pet'. Det är en verklighetstrogen hamster som kan gå och låta. Den är mysig och rolig och går inte bara rakt, utan den går runt som en ritig hamster. Det ser faktiskt väldigt äkta ut! Man kan köpa tillbehör till som ser ut exakt som hamsterleksaker. Du kan köpa bäddar, tunnlar, kanor m.m.

claire
0

Tips .2. (För ca tonåren). Om du inte riktigt vet villka djur som passar dig, kan du starta en liten 'firma'. Sätt upp lappar i affärer m.m om att du kan passa andras djur. Det vore bra om du gjorde detta med en kompis som inte är allergisk, så att hon kan ta de djur du inte tål. Men det blir ett bra 'test' för att se vad du tål och samtidigt kan du lära mycket. Men du måste ju ta bra hand om djuren också, så jag tycker inte att barn under 12 år ska göra detta utan hjälp av föräldrarna.

claire
0

Tips .3. (För 8+) Detta kanske låter tråigt, men det är faktiskt kul! Köp frön ( de kostar 6-40 kr per påse. ) och plantera. Solrosor funkar bra eftersom de växer fort och kostar bara 6 kr. Plantera dem i ett soligt fönster på våren. De är roliga att ta hand om och växer synbart varje dag efter att de har kommit upp. Mina kom upp i förrförrförrgår och de är snart 1 decimeter. Jag har även planterat kaktus, tomat, jätteertenell, stjärnflocka, melon m.m. Jag har fyllt 2 fönsterbrädor nu och familjen börjar bli gaaanska trött på det..:). Men det roligaste blir ändå när växterna får 'Bebisar'. De kallas sott och växer ut från blomman över/under jorden. Då kan man plantera dem i en ny kruka och snart har man 1 växt till!

claire
0

Tips .4. (För 9). Skaffa ett förstorningsglas eller liknande, då kan man gå och studera en myrstack, eller bara gräsmattan (om man tål den). Leta upp små skalbaggar som du kan kika på, men glöm bara inte att släppa ut dem där du hittade dem och vara försiktig.

claire
0

Tillägg till nr 4 : På BR kan man köpa insektsdetektor där man kan sätta ihop delar som man kan ha myror i.

Punkten
0

Riktigt bra och roliga tips :)

claire
0

#6 Tackar, försöker komma på mer saker :)