Etikettfödoämnesallergi
Läst 1827 ggr
[Tassy]
2010-03-12, 15:55

Riskerar jag anafylaxi?

Jag har under förra året utvecklat en rejäl äggallergi som hela tiden blir kraftigt sämre.  Från magknip om jag ätit för många ägg, till att få kramp i hela magen om jag fick i mig mer än spår, och i värsta fall spy, och nu är det så ialla att jag får nässelutslag och andnöd om jag passerar bagerier aller liknande.

Igår till exempel var jag på ica maxi, och kryssade som vanligt runt bageriet, men precis när jag var framme vid grönsaksavdelningen som var mitt mål var det som att få en stekpanna dragen i skallen. Det visade sig att de hade någon provsmakning precis i min enda passage till grönsakerna, där det stods och stektes pannkakor/våfflor/vad det nu var. Vilket jag helt missade innan jag stod mitt i oset och kippade efter luft som en fisk på torra land…

Nässelutslagen var precis överallt, ögonen och näsan rann, öronen kliade, kände hur det blossade överallt på huden. Tjocknade i halsen, blev konstig i tungan, darrade och blev yr, och sen kom huvudvärken och jag blev förvirrad och frånvarande.

Nu undrar jag om jag riskerar att drabbas utav anafylaktisk chock? Hur stort är steget dit så att säga? Jag känner mig konstant orolig så fort jag vistas där folk inte känner till min allergi. Jag hr absolut ingenting att ta till, varken adrenalin eller kortison. Jag har min lilla blåa aeriustablett i fickan… Det var vad jag fick av läkaren, trots att han ansåg mig för sjuk för att få ta emot vaccin pga äggen.

Bör jag försöka bråka mig till något ifall det händer? Eller hur går det till när man får sådant utskrivet? Måste första chocken komma först? När blir man tagen på allvar? Min allergi syns inte alls på prover, vilket har mötts med en del skepsis.

RuiXue
2010-03-12, 16:22

Tycker du borde ha en Epi-pen med dig vart du än går. Om det nu blir värre och värre så här så är nog steget inte långt till att du kanske rent av får en anafylaktisk chock nästa gång. Bättre att du har medicin som inte behöver användas, än att en ambulans är för långt bortFörvånad

Jennie

NinniH
2010-03-13, 22:27

Håller med #1.

BirkenBalder's
Uppfödning av Dvärgvädur Rex
http://birkenbalders.eu

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[Pirkkolino]
2010-03-14, 01:41

Jag tycker också att du borde ha Epi-pen, Cortison tabletter och Tavegyl med dig överallt.

Mainebusters
2010-03-14, 07:29

Vad är Epi-pen?

RuiXue
2010-03-14, 10:12

#4 Adrenalin i förfylld penna för akut bruk vid kraftiga allergiska reaktioner såsom anafylaktisk shock. Något som alla med kraftig allergi alltid borde ha med sig!

Jennie

[Tassy]
2010-03-14, 20:14

Jag ska ringa och boka tid med läkaren i morgon. Känner att detta är såpass allvarligt att jag inte vill vänta mer. Satt på ett kaffehak idag när någon passerade som hade något allergen på sig, ingen aning om vad dock, som jag tvärreagerade på. Inte kul! Brrr

[Tassy]
2010-03-18, 10:38

Nu har jag fått både en anapen och betapred.

RuiXue
2010-03-18, 18:39

Skönt att höraGlad

Jennie

[Tassy]
2010-03-18, 19:04

Jo, det känns betydligt tryggare för mig med nu. Jag slipper sneaka runt varenda hörn varthän jag går.

Men det var baske mig ingen liten smidig penna Tungan ute

Upp till toppen