Annons:
Etikettallergiska-djur
Läst 5933 ggr
AnneN
2010-02-25, 23:39

Hund med fodermedelsallergi

Vill först tacka Tassy för att hon skapat en kategori även för våra allergiska djur.

Jag har själv en hund som är allergiker, mest troligt mot alla spannmål, men håller nu på att försöka se om det kanske "bara" är gluten hon inte tål.

Hennes allergi visar sig genom att hon får massor röda utslag över allt och klåda.

Är det någon mer här med allergiska hundar? Vad är de allergiska mot och hur visar det sig?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Tassy]
2010-02-25, 23:43

Vilken tjusig liten vovve du har där Anne Skrattande

Min moster har en liten westieterrier som är matallergiker. Hill´s är det enda han kan äta om jag inte minns fel.

AnneN
2010-02-25, 23:44

#1 Vet du vad i fodret han inte tål? *nyfiken*

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2010-02-25, 23:59

Det är det ingen som vet tyvärr. Man har provat allt möjligt, men han blir fruktansvärt dålig i magen av allt annat foder. Kräks och får diareé.

AnneN
2010-02-26, 17:26

#3 Aha, kanske laktos eller gluten då för de symtomen är väldigt vanliga vid just de allergieran, men kan även vara annat.

_**/Mvh Anne

[Tassy]
2010-02-26, 19:15

Ingen aning, vet bara att varken ägarna eller vetreinären blir klok på hans mage. Rynkar på näsan

kaka1234567
2010-02-27, 15:44

de är jobbigt med djur som har allergi.

De va en häst på min ridskola som had solexem och sol alergi.

Ush men nu har ingen av våra djur de =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
[Spanaren]
2010-02-27, 16:43

Vår hund har fel på bukspottskörteln och kan inte bryta ned fett. Behöver medicin plus specialfoder.

/kram Spanaren

Ps Inte allergi men ändå ett handikapp

Ofelia
2010-03-07, 00:35

Hej,

vår hund är allergisk mot allt protein från gris, fisk, nöt, fågel. Hon äter endast vilt(älg, råddjur, ren), ris och morötter. Vi har gjort en utredning hos veterinär och fick valet att antingen ta bort henne eller för all framtid ge hemlagad mat med endast viltkött. Vi valde det senare och lagar alltså all hennes mat. Köper vilt/ren/älgskav, rent älgkött och slakterirester efter jägare osv. Kokar ris och blandar upp detta med lite morötter och olja. HOn får också vitamintabletter.

På detta håller hon sig helt klifri, har jättefin päls och är i bra hull. De få gånger hon lyckas hitta nåt att äta som inte är tillåtet så kommer kliandet som ett brev på posten.

Enligt de två veterinärer vi anlitat är hundar sällan allergiska mot spannmål(till skillnad mot vad folk vanligtvis tror) utan det är just proteinerna som är boven. Den ena veterinären har undervisat i Uppsala på veterinärutbildningen. Vill man kolla födoämnesallergi på hund ska man alltså ge ett protein som hunden inte tidigare ätit, oftast är det då vilt. Man måste vara hundra procent konsekvent, minsta lilla godis hunden får som är fel så kliar sig hunden.

Lite komiskt att hunden är sådan då jag själv är födoämnesallergisk dock ej mot proteiner…..

Ofelia
2010-03-07, 00:36

….eller jo förresten mjölkprotein är en protein som jag ju är allergisk mot.

Gunlog
2010-03-07, 19:19

När jag gick in på Hill´s hemsida, så hittade jag detta.

Hill´s z/d ULTRA Allergen-Free är ett foder som endast har kycklingleverhydrolysat som enda proteinkälla. I denna finns majsstärkelse.

Hill´s z/d Low-Allergen har också endast kycklingleverhydrolysat som proteinkälla. I denna finns torkad potatis.

Det finns en del andra sorter också, så du kanske kan gå in där själv och läsa lite mer om de olika sorterna.

Det är www.hillspet.se

Jag hade en katt som var extrem allergiker. Hon hade damm/kvalster/matallergi och åt Hill´s Low-Allergen. Då fanns inte Ultra-Allergen. Hon åt detta foder i ca 8 år, och tröttnade aldrig på det.

Om du kontaktar veterinär så kanske du kan få en smakprovspåse på det…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

martdat
2010-03-07, 19:57

har en katt med foderalergi som visar sig som räda kliande pluttar runt halsen. Det är troligen kvalstern i torrfodret hon inte tål då hon bara får utslag av torrfoder, Fick tippsen av en hundägare att frysa fodert innan det serveras, och tinas först ijen så klart, Det funkar, pluttarna försvann direkt jag börgade med detta, gav henne ofryst en gång och då fick hon utslag direkt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tizzla
2010-03-23, 05:58

#11 Mycket intressant!Förvånad

Själv har jag inget djur med allergi, "bara" en katt med astmaRynkar på näsan

RuiXue
2010-03-23, 21:20

Min kanin jag hade för några årsedan blev dålig i magen av morötter.

Jennie

Annons:
Upp till toppen
Annons: