Vad innehåller Glutamintillskott?
Är kroniskt förkyld och har läst att Glutamintillskott kan ha positiv effekt på immunförsvaret. Eftersom jag inte tål mjölkprodukter alls är jag lite orolig för vad det innehåller. Vad är det där vita pulvret jag köpt gjort av?
På burken står det bara 100% Glutamin……men VAD är det? Någon här som vet?
Någon som upplever samma som mig för övrigt, att efter varje träningstillfälle så kommer förkylningssymptomen som ett brev på posten?
Glutamin är en aminosyra. För att kunna svara bättre måste man veta exakt vilket preparat du tänker ta och sedan läsa den innehållsförteckningen.
Om jag inte tar fel brukar man utvinna preparatet ur vete, ägg eller mjölk.
Jag skulle inte ta den chansningen om jag vore du.
Nej, jag vågar inte ta det. Det står bara hundra procent Glutamin på burken. Lglutamine heter det och verkar vara vanligast. Konstigt att det inte står vad det utvinns av. Inte i någon nätshop. Skulle vara bra att hitta något gjort av ägg…
Hur mycket glutamin finns det i ägg tro? Jag kanske kan äta flera sådana istället, tänkte jag. Tyvärr verkar ju något vara fel på mitt immunförsvar, så fort jag tränar ett pass så kommer förkylningen som ett brev på posten för att försvinna dagen efter då jag inte tränar. Glutaminet, som det beskrivs på bland annat Puluns sida, verkar kunna avhjälpa det.
Rent allmänt tror jag inte att du som födoämnesallergiker ska satsa på att äta mycket av det som är vanligast att man regerar emot, utan ät med sunt försnuft.
Blir du sjuk lätt och så så satsa på vitaminer, mieraler och antioxidanter.
Jag får inget riktigt grepp om vad glutamin egentligen är, men det verkar vara just det som vi allergiker reagerar på ofta, men jag vet inte.
Om du känner att du verkligen måste göra något åt din kost så gå till en dietist och ta upp dina allergier och vad du eftersträvar för kost, så att du får proffshjälp. Hellre att det kostar pengar än att din hälsa blir lidande.
Nu är jag absolut ingen expert, men jag instämmer med Tassy att det verkar tokigt att utsätta kroppen för något man inte tål. Kanske skulle en vanlig vitaminkur med eventuellt extra D-vitamintillskott avhjälpa ditt problem. Jag tycker dock att många dietisters råd verkar lite knepiga och därför tror jag mer på att fråga en läkare i detta fallet.
/Désirée
Jag har inte fått någon som helst hjälp av läkare, de remmiterar till dietist bara, och säger åt en att låta bli det man inte tål, i allafall enligt min erfarenhet tyvärr. Mat är inte deras bord riktigt.
Vitamier och d-vitamin har jag försökt med under lång tid. Äter dessutom bra kost och mår bra all övrig tid. Det är när jag TRÄNAR som förkylningssymtomen sätter in. Tror inte en dietist kommer med något nytt, tyvärr.
Det jag läst om glutamin är att man med det kan avhjälpa just träningsförkylningar. Glutamin är som Tassy skrev en aminosyra och ska hjälpa till att återuppbygga just nytränade muskler. Jag skulle gärna testa om jag bara visste att det utvinns ur något ämne jag tål. Givetvis vill jag ju inte utsätta mig för något jag inte tål och kommer inte att pröva om jag inte hittar rätt.
Så om någon vet vad man gör det av skulle jag bli lycklig. Tassy skrev något om vete, mjölk eller ägg. Jag behöver alltså glutamin som utvinns endast ur ägg….finns det tro?